Stadsmiljöavtal kan ge 26 statliga miljoner

Enköpings kommun och Region Uppsala ska söka miljonstöd från Trafikverket för att förverkliga ett nytt linjenät stadsbussarna.

En del av ängen vid Fagerudd planeras ge rum för en bussvändplats då det nya busslinjenätet tas i bruk. Staten kan komma att bidra med byggkostnader.

En del av ängen vid Fagerudd planeras ge rum för en bussvändplats då det nya busslinjenätet tas i bruk. Staten kan komma att bidra med byggkostnader.

Foto: Lotta Lille

Enköpings kommun2020-12-24 18:00

Ett nytt busslinjenät med bara tre linjer men med ökad turtäthet och där Resecentrum och Gustav Adolfs plan är noder för linjerna ska öka kollektivresandet i Enköping. Det är meningen med det nya linjenätet där Region Uppsala ska sköta trafiken och kommunen de om- och tillbyggnader av hållplatser och vändplaner som linjenätet kräver. Kommunens kostnader fram till och med 2025 har beräknats till drygt 60 miljoner kronor.

När kommunfullmäktige i juni i år godkände överenskommelsen med Region Uppsala om busslinjenätet reserverade sig Nystart Enköping mot beslutet när det gäller investeringar med hänvisning till att delar av kommunens åtaganden borde utredas bättre.

Nu har Region Uppsala och kommunen beslutat söka statlig medfinansiering till investeringar infrastruktur. Det gäller bland annat ombyggnad vid Resecentrum, nya hållplatser vid Varggatan, Thedde Jensens gata och vid Pepparrotsbadet. Det krävs också nya vändhållplatser, en av dem ska byggas på ängen strax norr om Fagerudd, en vid Thedde Jensens gata på Gröngarn och en vid Varggatan.

Genom att ingå ett stadsmiljöavtal där kommunen är huvudsökande kan man gemensamt söka statliga medel för upp till 50 procent av kostnaderna. Det innebär att man kan få maximalt omkring 26 miljoner kronor. Kostnader för utredningar och konsultuppdrag ingår inte i det som kan ge statligt stöd. Ansökan till Trafikverket kommer att skickas in i januari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!