Den här fredagen står Helena Lindströms Happy Food Truck på Coops parkering. Redan från halv elva är det en jämn och god tillströmning av gäster.
- Sådana här dagar blir det ändå inte alltför mycket stress, säger Helena Lindström samtidigt som hon räcker ut en Caesarsallad genom luckan till en väntande kund.
Det där med stress är annars hennes partner har vana att hantera..
- Fram till alldeles nyss var jag chef för en hamburgerbar centralt i Stockholm, berättar Ida Eriksson Westin, som just nu har lagt en antal högrevsburgare på stekbordet.
Helena är klar med sin kund, och har en halv minuts paus inför nästa:
- Jäktigare än så här kan det annars bli på mässor och event med upp till 40-50 hungriga gäster i kö. Då gäller det att ha väl planerat och med goda rutiner.
Food Truck är en från början amerikansk företeelse, som tillsammans med sina sydostasistiska kusiner erövrat världen. I Sverige har de rullande restaurangvagnarna blivit vanligare och vanligare de senaste tio åren.
Konkurrens har Helena Lindström också i Enköping, men möjligen är hennes Food Truck mer i rörelse än de andra.
- Min idé är att inte återkomma alltför ofta och inte heller stanna alltför länge på samma plats. Även om vi flyttar på oss tror jag att de mest trogna kunderna ser var vi finns. Marknadsföringen sker annars via sociala medier.
Helena Lindströms namn förknippas rätt mycket med Helenas Kök, som under sex år fanns vid rondellen vid Bilkompaniet, snett mot OK, och under tre år därefter vid nästa rondell, den vid Salatullen. Varför sluta med en upparbetad rörelse?
- Kände att var sak har sin tid, ville gå vidare och pröva på något annat. Idén med Food Truck är ändå inte ny för mig. Jag har haft den några år och använt trucken vid catering, stora fester och events.
Innan nästa gäst kräver hennes uppmärksamhet, berättar hon om skillnaderna i verksamhet, som inte enbart handlar om att ha en anställd istället för åtta, utan också om ett annat urval av rätter – även om hon inte håller med om att den lilla golvytan i köket är alltför begränsande.
- Inte allt på samma gång, naturligtvis. Annars finns det stora likheter i urval och råvaror. Fortfarande plockar jag grönsaker på egen hand i Åkerby handelsträdgård. Närproducerat har blivit allt viktigare för mig.
Även om ytan att laga mat på är begränsad måste det finnas ett ganska så brett urval för att passa alla kunder.
Vegetariskt, självklart på menyn. Vegansk, lika självklart. Mer och med efterfrågat är olika varianter i dressingar, bröd och andra tillbehör.
Sterling Airways gick i konkurs 2008. Helena Lindström hade varit flygvärdinna för Sterling under tolv år. På fritiden hjälpte hon mamma Ammi i den restaurant som nu blev Helenas Kök.
- Kände att det var dags att landa också för mig. Tiden som flygvärdinna hade lärt mig en hel del. Inte minst under alla de år jag hade det utökade ansvaret som kabinchef. Snacka om att man lärde sig att läsa av människor.
Helena beskriver sig själv som ”hopplös entreprenör”. Frågan kommer naturligt, vad gör du om fem år?
- Riktigt svårt att svara på, kanske inte en kedja med tio Food Truck, kanske blir det tre, eller något helt annat. Det mest spännande är att inte veta.