Säkrare och snabbare med mötesfri väg

Mitträcken på väg 55 ska rädda liv, men byggstarten dröjer.

På sträckan Enköping-Litslena har det sedan 2003 skett 34 polisrapporterade olyckor. Ett mitträcke minskar risken för allvarliga mötesolyckor.

På sträckan Enköping-Litslena har det sedan 2003 skett 34 polisrapporterade olyckor. Ett mitträcke minskar risken för allvarliga mötesolyckor.

Foto: Maria Hedenlund

Enköpings kommun2019-10-18 21:00

För ett år sedan beslutade regeringen att samfinansiera 2+1väg mellan Enköping och Litslena samt mellan Örsundsbro och Kvarnbolund söder om Uppsala. 

Men det är en stor ombyggnad som kräver en omfattande planering och byggstarten dröjer.

– Vi väntar på att skriva kontrakt för vägplan och bygghandlingar, det är bara dagar bort, säger projektledare Nicklas Fowler, projektledare vid Trafikverket.

När Trafikverket tar fram vägplanen finns det möjlighet för allmänheten att lägga synpunkter och det kommer att dröja innan planen är juridiskt fastställd och bygget kan börja.

–  Det ligger nog två-tre år bort i tiden innan vi är i produktion, säger Nicklas Fowler.

På de vägsträckor som nu finns med i ombyggnadsplanerna skiljer olycksstatistiken som Transportstyrelsen redovisar sedan 2003.

På sträckan Enköping-Litslena har det sedan 2003 skett 34 olyckor, 22 lindriga, elva svåra och en dödsolycka.

Mellan Örsundsbro och Kvarnbolund har det mellan 2003 och 2019 inträffat 93 olyckor, 64 av dem lindriga, 23 svåra och sex dödsolyckor, flera av dem mötesolyckor.

På sträckan Litslena-Örsundsbro har det totalt har inträffat 64 polisrapporterade olyckor, 44 lindriga, 19 allvarliga och en dödsolycka mellan år 2003 och hösten 2019.

Vägsträckan blev mötesfri 2006. Fram till och med 2006 inträffade mellan en och fem olyckor på sträckan per år. Från år 2007 och till idag har det skett mellan noll och tio olyckor per år på sträckan. Toppåret var 2018 med tio olyckor varav fyra svåra.

Skillnaden i antalet olyckor är alltså inte så stor före och efter mötessepareringen. En trafikökning har dock skett på sträckan sedan 2003 vilket måste tas med i beräkningen.

– Det är olika typer av olyckor som påverkas vid en ombyggnad, det är främst mötesolyckor som minskar. Sedan sträckan byggdes om till 2+1 väg har det bara inträffat en mötesolycka, säger Nicklas Fowler.

Även Mats Olhans, olycksutredare på Trafikverket, är inne på samma linje.

–  Det vi ser är att de allvarliga olyckorna, frontalkrockar, och dödsolyckorna minskar på de sträckor som byggts om med mitträcke. 

Som ett exempel tar han vägen mellan Sala och Borlänge som byggdes om till 2+1 väg för ett tiotal år sedan. På den tidigare olycksdrabbade sträckan har bara en dödsolycka skett sedan ombyggnaden och det var en singelolycka.

Enligt Trafikverket är risken för att förolyckas nästan sex gånger större på en tvåfältsväg med 90 km/h jämfört med mötesfri landsväg med 100 km/h.

De allvarliga olyckorna, frontalkrockar, minskar märkbart på de vägar som får mitträcke.
De allvarliga olyckorna, frontalkrockar, minskar märkbart på de vägar som får mitträcke.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!