Anders Carlström, före detta kommunpolitiker och nu senior medborgare, föreslog redan vid kommunfullmäktiges möte i september att järnvägsundergången vid Resecentrum skulle ges tydligare markeringar som anvisar var cyklister respektive fotgängare bör befinna sig på väg till eller från tåg eller bara på väg mellan Östra Järnvägsgatan och centrum. Förslaget tillkom efter att en cyklist kört på Carlström i tunneln.
I september tackade tekniska nämndens ordförande Tomas Rådkvist för förslaget, och lovade tala med berörda tjänstemän. Han hänvisade också till den cykelplan som håller på att tas fram och kommer att sändas på remiss i början av 2020.
Vid måndagens fullmäktige återkom Anders Carlström i samma ärende med frågan om inte kommunala ordningsvakter kan placeras vid tunneln för att övervaka trafiken där. Han såg också en möjlighet att ge äldreombudsmannen "en mer operativ roll i blå kostym och tidvis placering vid tunneln". Det förslaget avvisades direkt av Tomas Rådkvist men han tillade:
– Jag höll själv på att bli påkörd när jag stod i tunneln för att se trafiksituationen där. Cyklar framfördes både fort och vårdslöst, och jag tackar dig för ditt engagemang i den här frågan, sade Tomas Rådkvist i sitt svar till Carlström.
Rådkvist har nu givit förvaltningen i uppdrag att så snart som möjligt se till att markeringar i och invid tunneln kommer på plats för att göra den säkrare för såväl fotgängare som cyklister.