Revisionsbolaget PwC har på kommunrevisorernas uppdrag granskat vad som låg bakom evakueringen av kommunhuset och vad den kostade. Resultatet av granskningen har nu lämnats till kommunfullmäktige.
Revisorerna anser att politikerna i tekniska nämnden brustit i sin kontroll och sitt ansvar när det gäller kommunens lokalförsörjning. "Tekniska nämnden borde ha säkerställt att vidtagna åtgärder haft avsedd effekt vad gäller (kommunhusets) tekniska funktion, ventilation och temperatur" skriver revisorerna.
Politikerna i kommunstyrelsen har brustit i sin uppsiktsplikt över övriga nämnder, och inte säkerställt att insatta åtgärder haft önskad effekt enligt arbetsmiljölagen.
Beslutet om evakuering fattades i maj 2017 av kommundirektören i samråd med kommunstyrelsens presidium. Trots att dokumentation av arbetsmiljöproblem finns saknas hänvisning till den i beslutet. En sammanställning av underlaget skulle ha gjort processen tydlig och transparent.
Efter beslutet tillsattes "husgruppen" och "stora husgruppen", med varierande sammansättning av tjänstemän. Hur gruppernas ansvar och befogenheter förhållit sig till reglementen, styrdokument, delegationsordningar och uppdrag framgår inte.
Flyttkostnaderna i samband med evakueringen uppgick till 3,1 miljoner kronor, och hyreskostnaderna beräknades 2019 öka med 4,5 miljoner kronor till följd av flytten.
Fullmäktige har nu sänt rapporten till kommunstyrelsen och tekniska nämnden för kommentarer.