Materialteamet på lasarettet i Enköping har funnits sedan 2010, och det är tack vare det som kaoset med materialleveranser inte orsakat några avbrott för verksamheterna. Teamledare är Helena Strindberg Lindell, och hon var med när den tidigare leverantören Mediq flyttade från Borlänge till Kungsbacka 2012:
– Det blev problem med leveranser då också, så att det inte skulle gå smärtfritt att byta leverantör var vi beredda på, säger Helena Strindberg Lindell.
Veckorna innan Apotekstjänst tog över som leverantör fylldes därför alla förråd ute på lasarettets avdelningar med så mycket material som fick plats. Målet var att klara två veckors verksamhet efter övergången. Det visade sig att det inte var tillräckligt.
– Vi har fått ta hjälp av andra leverantörer, och också byggt upp ett eget centralt lager, säger Helena Strindberg Lindell och visar på staplarna av kartonger som fyller lagret som hon tror kommer att behövas ännu ett par månader.
Materialteamet beställer, tar emot och levererar allt material ut till verksamheterna. Problemen har inte bara varit att beställda varor inte kommit, kommit för tidigt eller för sent. Följesedlarna har inte stämt så det har inte gått att sortera varorna som brukligt, och det har lett till mycket merarbete för teamets fem anställda.
– Men det har blivit bättre, säger Helena Strindberg Lindell.
Hon och Britt Söderberg, lasarettets administrativa chef, poängterar också att alla avdelningar samarbetat för att klara krisen.