Maj-Britt Sjögren behöver hjälp för att kunna lägga sig på kvällen. Den kommunala hemtjänstens personal förflyttar henne med lift till sängen, men inte senare än klockan nio. Då måste hon lägga sig trots att hon inte vill.
– Jag kan inte sova så tidigt. Då ligger jag i sängen utan att göra något. Så ska man väl inte behöva ha det. Jag skulle hellre sitta i vardagsrummet och titta på TV med min man, som jag alltid gjort.
Maj-Britt Sjögren kan inte gå och får därför hjälp av Enköpings kommunala hemtjänst. Bland annat med att komma upp ur sängen på morgonen och med att lägga sig på kvällen. Tidigare, när hon kunde gå själv, lade hon sig alltid vid tjugotretiden. Men sedan hennes ben blivit förlamade och hon fått hemtjänst är det slut med det.
– Jag valde den kommunala hemtjänsten både dagtid och nattetid eftersom jag trodde att de utgår från kundens behov. Det står på kommunens hemsida att man förmedlar hemtjänst som utgår ifrån vårdtagarens självbestämmande. Men det stämmer ju inte, säger Maj-Britt Sjögren.
Hemtjänstens enhetschef Håkan von Eichwald berättar att dagpersonalen inte kan lägga Maj-Britt Sjögren när hon vill, eftersom arbetsdagen slutar klockan tio på kvällen.
– Personalen har reglerad arbetstid mellan klockan sju och tjugotvå och kan inte sluta senare.
Nattpatrullen tar vid när dagpersonalen slutar men de som jobbar i den får inte göra förflyttningar till sängen.
– Det är en resursfråga, säger nattpatrullens enhetschef Leif Wicksell.
Tidningen frågar Lotta Tronêt, förvaltningschef på vård- och omsorgsförvaltningen: vad innebär begreppen "självbestämmande" och "meningsfullt stöd", som ni skriver på er hemsida att vårdtagarna ska få? Ingår rätten att få bestämma när man vill lägga sig?
– Då våra verksamheter förändras pågår just nu ett arbete, med att se över informationen på kommunens hemsida. Det är viktigt för oss att det som står där stämmer överens med hur våra tjänster kan utformas, svarar hon.
Lotta Tronêt säger att hemtjänstens vårdtagare ska känna att de får hjälp och stöd utifrån sina behov.
– Vårt mål är att, så långt som möjligt, möta allas önskemål om när hjälpen ska ges. Ibland kan det vara svårt att helt möta varje persons önskemål. Exempelvis om exakta tidpunkter för vissa insatser. En utmaning vi har är schemaläggning för våra medarbetare.