Kommunfullmäktige har beslutat avsluta försöket med ekonomiskt stöd till anpassning eller köp av bil till funktionsnedsatta som alternativ till färdtjänst. Bara sex personer hade sökt eller frågat om stöd under det 2-åriga försöket.
Magnus Ahlkvist (V), ställde innan beslutet klubbades en fråga om hur information om stödet lämnats, men fick inget svar. EP frågade Lars Östrot, ansvarig för samhällsbetalda resor:
– Information fanns på kommunens hemsida och i beslut om färdtjänst, meddelade Lars Östrot.
Hur många klick in på hemsidan informationen fanns är oklart. I färdtjänstbeslut fanns mobilitetsstödet med i slutet på det två A4-sidor långa beslutsdokumentet. Där framgår att stöd kunde sökas av den som har rätt till färdtjänst i minst nio år.
Av avslagsbesluten på ansökningar och frågor som gjorts framgår att stödet inte betalas ut till bilar äldre än två år, inte till elöverkänsliga eftersom de inte kan resa i nyare bilar och inte till personer som inte nyttjat färdtjänst tidigare eftersom beräkning av kostnader för färdtjänst respektive mobilitetsstöd då inte kan göras.
Lagen om mobilitetsstöd som alternativ till färdtjänst infördes 2014, och gav kommuner möjlighet att frivilligt införa och meddela villkor för stödet. Enköpings kommun införde det på prov 2015. Utvärderingen visade att två personer sökt stödet under 2016, en ansökan beviljades. Två personer frågade om stöd, men ansökte inte. Under 2017 kom två förfrågningar till kommunen.