Handelsdagen som bara blir större

Även mindre, lokala butiker hakar på Black Friday som har blivit en av årets största dagar för handeln.

”Vi är en stor butik och måste vara med när något händer. Black Friday har blivit allt viktigare med åren” säger Linda Forslund, butikschef på Selma Jansson, Enköpings äldsta butik grundad 1883.

”Vi är en stor butik och måste vara med när något händer. Black Friday har blivit allt viktigare med åren” säger Linda Forslund, butikschef på Selma Jansson, Enköpings äldsta butik grundad 1883.

Foto: Maria Hedenlund

Enköpings kommun2019-11-26 18:00

Många butiker har utökat Black Friday till en hel vecka, Black week, och i Enköping arrangeras även julmarknad på Stora torget under lördag-söndag vilket kommer locka många besökare. 

En riktig rivstart för julhandeln alltså.

Men inte bara de stora butikskedjorna laddar för Black Friday. Även lokala butiker, som en av landets äldsta konfektionsbutiker Selma Jansson i Enköping, deltar. 

–  Black Friday har blivit viktig även för oss med åren. Vi märker att det är en stor handelshelg som kunderna sparar sig till, säger butikschef Linda Forslund.

För butiken innebär det att man måste planera inköpen så man får leveranserna i rätt tid. Black Friday har tagit en del av julhandeln.

–  Det är många som påbörjar julklappsköpen under Black Friday men sen säljer vi även mycket festplagg inför helgerna, säger Linda Forslund.

Någon direkt konkurrent till mellandagsrean tycker hon inte att Black Friday är.

– Det är lite en annan grej, mer vår egen och då kan vi ha bättre rabatter, säger Linda Forslund.

En mindre och nyare butik i Enköping är Direkt Optik som också deltar i Black Friday. Om evenemanget får någon effekt på försäljningen vet man först efter helgen.

–  Vi har kanske inte har varor som lockar till impulsköp men det är alltid roligt att kunna erbjuda något extra till kunderna, säger Camilla Sund i butiken.

Enligt Handelns utredningsinstitut (HUI) sker den största tillväxten under Black Friday på nätet. Förra året ökade handeln på nätet med 27 procent under Black Friday enligt Post Nord.

När det gäller de fysiska butikerna valde konsumenterna förra året bort köpcentrumen till förmån för andra försäljningskanaler, som internet. Kundbesöken i köpcentrumen minskade med tre procent under Black Friday jämfört med året före.

Samtidigt växer rörelser som uppmanar till köpbojkott och en minskning av konsumtionen. På fredag hålls, förutom Black Friday, En köpfri dag, en svensk variant av den globala kampanjdagen Buy Nothing Day som funnits sedan 90-talet.

– Vi väcker engagemang mot överkonsumtion som sliter ut både människor och miljö, säger Göran Hådén, talesperson för nätverket En köpfri dag, i ett pressmeddelande.

En köpfri dag handlar alltså inte bara om miljön utan även om att få folk att må bättre genom att de får mer fri tid och inte riskerar att skuldsätta sig, menar nätverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!