Lotta Tronêt understryker att chefen vi kallar Eva har ett hundratal medarbetare och att de allra flesta är nöjda med sin arbetsmiljö.
– Jag vet att det förekommer tankar, synpunkter och kritik mot henne men absolut inte från hela gruppen. Den här personen är också chef och när det händer saker i verksamheten måste en chef gå in och agera. Som förvaltningschef har jag förväntningar på henne att ta såna samtal och det vet jag att hon gör jättebra, säger hon.
Som Eva själv framfört i EP säger även Lotta Tronêt att hon försökt få reda på vad som ligger bakom kritiken, utan att lyckas. Exempelvis i möten med de fackliga organisationerna har hon efterlyst exempel på vad det är de anklagar den aktuella chefen för.
– Vi tycker inte att vi fått några svar på det. Det räcker ju inte att bara säga att hon exempelvis använder sig av härskartekniker, man måste ju också presentera konkret vad det innebär, säger hon.
Regelbundet görs medarbetarenkäter och liknande undersökningar men varken i dem eller i personalomsättningen syns några tecken på något stort missnöje, enligt Lotta Tronêt.
Så tror du att de som kontaktat EP överdriver?
– Nej, alla rätt till sina upplevelser och känslor. Men jag vill veta vad som föregått detta. Vi ska självklart inte ha rädda medarbetare men jag behöver veta vad de är rädda för, säger Lotta Tronêt.
Hon berättar att hon, utifrån att hon fått signaler från facken, har en pågående samtalsprocess med den aktuella chefen.
– När vi brutit ner olika påståenden har det ofta visat sig vara såna saker där det krävts av henne att agera utifrån en professionell hållning, alltså utifrån sin chefsroll.
Vad gör du med den här informationen? Åtta anställda väljer att använda sig av sin meddelarfrihet och kontaktar media, dels för att de inte tycker sig ha fått gehör när de lyft problemen till chefsnivå och dels för att de är rädda.
– Vi måste naturligtvis jobba med det, med chefen och hennes chef. Kommer missnöjet inte fram genom våra vanliga kanaler så måste vi hitta andra vägar. Facket får fånga in behovet av åtgärder.
– Det är väldigt viktigt att vi får fatt på vad det här handlar om, så det inte spiller över på vår verksamhet. Vi vill ju ha medarbetare som är stolta och har sitt fokus på kunderna, inte något annat, säger Lotta Tronêt.