Ett 60-tal föreningsmänniskor hade dykt upp när årets föreningsenkät presenterades på torsdagskvällen. Enkäten är en uppföljning av en liknande som gjordes för två år sedan och är alltså ingen fortsättning på det arbete som den konsult genomförde för ett år sedan efter flera idrottsföreningars missnöje med kommunens upplevelseförvaltning.
– Vi gör ju regelbundet egna enkäter och det man kan se när man jämför är att vi går i rätt riktning. En del saker är riktigt bra nu men på en del punkter behöver vi jobba mer, säger Jonas Nyström.
Frågorna som konsulten tog upp förra året är inte riktigt jämförbara med kommunens enkätfrågor, säger han.
– Men tittar man på det stora hela så har vi kommit mycket längre. I konsultens enkät kom ett tydligt missnöje fram. Det ser vi inte riktigt nu, menar han.
27 av de 66 (41 procent) svarande föreningarna är idrottsföreningar och 10 (15 procent) är funktionsrättsföreningar. Men även kultur-, hembygds-, pensionärs-, fritids-, och sociala föreningar har ingått.
Förvaltningen får bra resultat på flera frågor. På en tiogradig skala placerar 95 procent av föreningarna förvaltningens bemötande på den övre halvan och 5 procent på den nedre. 88 procent upplever att de får tydlig och relevant information från förvaltningen medan 8 procent inte håller med. 4,5 procent vet inte. 88 procent tycker att ansökningar och handläggning av deras föreningsbidrag fungerar mycket bra eller bra. 11 procent håller inte med och 1,5 procent vet inte.
Sämst tycker föreningarna det är att deras kompetens inte tas tillvara när lokaler och arenor ska utvecklas. Bara 35 procent tycker att de har bra eller mycket bra delaktighet i denna fråga medan 23 procent inte håller med. 42 procent svarar vet inte eller att frågan ej är relevant. Även lokalbokningen får dåligt betyg. Bara 50 procent tycker att den fungerar mycket bra eller bra, 11 procent svarar mindre bra och 39 procent vet ej/ej relevant. "Ständiga missar i lokalbokningen", "Osmidigt och otydligt vid avbokning" och "Svårt att nå via telefon och mail" är några av de missnöjda kommentarerna. Många är också nöjda och framför det i sina frisvar.
Jonas Nyström säger att det är mycket viktigt att förvaltningen tillhandahåller goda förutsättningar till föreningslivet.
– Är föreningarna missnöjda ha vi misslyckats, menar han.