Centrumhandeln
Tillgången på parkeringsplatser i Enköpings centrum är viktig för handelns utveckling anser många företagare i stadskärnan.
Men en ny studie visar på raka motsatsen; cityhandeln gynnas av en begränsad biltrafik, handlare överskattar ofta bilens betydelse för sin verksamhet.
Studien bygger bland annat på före- och efterstudier i områden som har omvandlats till bilfria zoner, och med samtal med experter inom området.
En slutsats är större, sammanhängande områden är bättre för handeln, besökare stannar då längre på platsen. I de bilfria zonerna ökar i regel handelns omsättning.
Gående och cyklister anses vara en köpstark grupp som handlare ofta underskattar. De spenderar lika mycket pengar i handeln som bilister.
Handelns motstånd till begränsningar i biltrafiken kan leda till en försvårad eller fördröjd planeringsprocess i städerna.
Det är människornas närvaro i stadsmiljön som gör platsen intressant att vara på. En framgångsrik stadsplanering bör därför fokusera på att skapa miljöer som uppfattas som trevliga.
I framtiden får sociala aktiviteter och nöjen större betydelse i stadskärnorna vilket gynnar de centrum där det redan pågår en omstrukturering och butiker ersätts av restauranger, nöjen och kulturaktiviteter.
Enligt studien har kulmen nåtts för de externa handelsplatserna utanför städerna, bland annat på grund av utvecklingen med hemkörningsservice. Det är tydligt att cityhandeln är eftertraktad.
Det är Fotgängarnas förening (FOT) som genomfört studien med ekonomiskt stöd av Trafikverket.