Det är tre av de förslag som finns med i utredningen om ett nytt parkeringssystem som tekniska nämnden ska besluta om vid sitt möte nästa onsdag.
Utredningen, sammanställd av park- och gatuchefen Jörgen Wihlner och trafikplaneraren Maurizio Freddo, är en mer detaljerad lägesrapport och framtidsvision än den som diskuterades inför fullmäktigebeslutet om Enköpings trafikstrategi och parkeringspolicy för två år sedan.
Men mycket känns igen. Det man sa 2017, att "Målet är att Enköping ska utvecklas som en hållbar stad där gående, cyklister och kollektivtrafik får större utrymme", gäller i högsta grad nu också.
Den 64-sidiga rapporten sammanfattas bland annat med att "Bättre hantering av parkering i centrum kan leda till minskad biltrafik och bättre möjligheter att gå och cykla, fler mötesplatser och mer grönska i stadskärnan".
Vilka är då detaljerna? Här är några:
Från och med 1 januari 2021 blir det två tydliga p-zoner. Rutnätsstaden (Östra Ringgatan, Tullgatan, Fjärdhundragatan, Ågatan) och Joar-parkeringen blir zon A och ska få högre avgift och klar tidsbegränsning. Ett område utanför, med max 500 meter till Stora torget, blir zon B. Här blir det en lägre avgift, men tidsbegränsat till 24 timmars parkering.
Parkeringen på Stora torget stängs helt och parkeringen vid gamla Kommunhuset öppnar för allmänheten.
Pendlarparkeringarna på Bangårdsgatan i Enköping och den i Örsundsbro centrum blir otillåtna att parkera på nattetid.
Det ska även bli dyrare att parkera fel. Alla taxor beslutas dock inte av tekniska nämnden utan senare av fullmäktige.
P-skivor med årskort och kvartalskort, då? De avskaffas helt. Därför blir, troligen, sista försäljningsdag för periodmärken med ett års giltighetstid den 1 januari 2020.
Istället införs ett landsbygdskort, som ska ge billigare parkering för boende utanför staden, med mer än en kilometer till närmaste kollektivtrafikstråk. Som ett sådant stråk räknas en linje med minst tio bussturer per riktning per dag.
Ett nyttoparkeringstillstånd för företagare och ett boendeparkeringskort ska också att bli verklighet när beslutet träder i kraft 2021.
En specialstudie av alla parkerade bilar i Enköpings centrum under vissa tidsperioder en vecka i slutet av maj i år finns med som grund till förslaget. Studien visade att, även under en lönehelg, var mer än hälften av p-platserna i centrums närhet lediga.