I en tidigare publicerad insändare undertecknad av 18 av Enöglaskolans pedagoger beskrivs en ökad segregering i skolans värld i Enköping, där Enöglaeleverna får ta största smällen.
Tidningen har träffat fyra av dessa oroade lärare. Anna Bäck och Irja Munkhammar undervisar i årskurs 6. De berättar att bara 3 av 43 elever i årskursen har svenska som modersmål.
Naturligtvis är det svårare att lära sig svenska med en sådan elevsammansättning.
– Vi måste jobba tio gånger så hårt än om eleverna hade svenska kamrater. Att ha svenska kamrater är ju en gratisbiljett in i det svenska samhället och kulturen som är helt ovärderlig för de elever som kommer nya hit, säger Irja Munkhammar.
– De använder inte språket. Det är det som det hänger på, säger lärarkollegan Anders Svensson.
– Ja, jag pratade med en elev strax efter sommarlovet. Hon hade glömt svenskan under lovet. Hade hon haft svenska kamrater, så hade hon kommit tillbaka med ett stärkt språk efter lovet, berättar Elvira Armholt som undervisar på högstadiet.
Enligt Skolverkets statistik för förra läsåret var andelen elever med utländsk bakgrund 73 procent på Enögla. Den enda andra grundskolan som kom i närheten av det var Rombergaskolan med 59 procent. Genomsnittet i kommunen låg på 21 procent. I friskolorna låg snittet på 8 procent.
Lärarna upplever dessutom att tryggheten på Enöglaskolan har försämrats.
– Hot och våld är ett ökande problem. Det är inte bara hot och våld bland äldre elever, utan även bland yngre elever, säger Anna Bäck.
De efterlyser åtgärder från utbildningsförvaltningens lednings sida för att bryta den negativa utvecklingen, för att få till stånd en större blandning av elever med olika bakgrund i alla grundskolor.
– Skolvalet är inte till för att välja bort personer, utan för att man ska välja inriktning på skola, säger Irja Munkhammar.
Från exempelvis Munksundsskolan, som geografiskt ligger närmast, väljer väldigt få elever att börja på Enöglaskolan när de ska börja på högstadiet.
– Om fler från Munksundsskolan hade valt Enöglaskolan hade vi fått en bättre blandning, säger Elvira Armholt som trots allt tycker att Enöglaskolan borde vara ett lockande val.
– Man kan locka med att det är en internationell skola. Det är hela världens skola, säger hon.
– Någonting måste göras nu. Vi kan inte vänta i fem sex år. Vi kommer att skapa ett samhälle vid sidan av det andra, säger Irja Munkhammar.