– Nu har vi marken som vi behöver, säger Bo Fallbrink, styrelseordförande för Aros Property AB som driver projektet med motorbanan.

Han räknar med att det nya markköpet har gått igenom hos Lantmäteriet med en ny lagfart för hela området (i vilken områdenas fastighetsbeteckningar läggs samman till en gemensam fastighetsbeteckning) om ungefär ett halvår.

– När vi får lagfarten äger vi 160 hektar. Det är mer än vad vi ska behöva, men det är mycket annan verksamhet som ska vara där också, berättar Bo Fallbrink.

Artikelbild

| F1-standard. Standarden på landsvägsbanan ska tåla Formel 1, men det är inte aktuellt med F1-lopp i Enköping.

EP har i tidigare artiklar berättat att projektet inte bara gäller motorsport. Det handlar till exempel även om utbildnings- och testverksamhet, mässor och uthyrning av fastigheter. Planeringen för utbyggnaden är att i ett första steg bygga upp utbildnings- och testverksamheten och att denna dagliga verksamhet ska utgöra en ekonomisk grund.

– Vi måste ha en verksamhet som är igång hela tiden. Racingdelen är bara en del av fastighetsbolaget, säger han och berättar att Viking Motor Park AB är ett helägt bolag under fastighetsbolaget Aros Property AB.

Enligt Viking Motor Parks hemsida har man tänkt sig att i en första etapp bygga en 2,1 kilometer lång skolbana med byggnader, depå, garage och en halkbana.

I nästa etapp ska skolbanan byggas ut till en 4,6 kilometer lång internationell landsvägsbana med standard FIA Grade One, vilket är en standard som motsvarar Formel 1 (någon sådan racing är dock inte aktuell i Enköping).

Slutligen ska en dragstrip, en 1 206 meter lång bana för drag racing, byggas i en tredje etapp, enligt planeringen för utbyggnadsstegen.

Arbetet med att finansiera byggandet pågår. Bo Fallbrink räknar med att det kommer att behövas närmare 400 miljoner kronor i slutändan.

– Mellan aktörerna som är inblandade ser det väldigt lovande ut.

När kan ni börja bygga?

– Egentligen är det nog hösten 2018 om man ska vara realist. Allt tar längre tid än man tror.

Idén till projektet fick pilotkollegorna Fallbrink och Christer Axelsson redan 1990. Först var deras blickar riktade mot Köping och Hallstahammar, men sedan 1998 har det varit Enköping som har gällt och 2000 hittade de markområdet i Bårskär som nu är aktuellt.

Utöver Bo Fallbrink består styrelsen av Christer Axelsson (den andra initiativtagaren till motorbanan), Nils Liedbaum och Robert Ohlsson (tidigare chef på Skanska och kunnig inom markarbeten).

– Nästa steg blir kanske att stärka styrelsen ytterligare, säger Bo Fallbrink.