De tänkte så långt vägen räckte

Roger Pettersson

Roger Pettersson

Foto: Magnus Eriksson

Ledare2019-09-21 08:00
Detta är en ledare. Enköpings-Postens ledarsida är oberoende liberal.

På mindre än en vecka har det inträffat två  trafikolyckor med dödlig utgång i Enköping. Två män i 70-årsåldern har omkommit. 

Den ena olyckan skedde på E18, den andra på väg 55.

Vid E18-olyckan blev en man som skulle sätta ut en varningstriangel påkörd. Vad som hände vid den andra olyckan och orsaken vet jag ingenting om mer än att det var en kollision mellan en bil och en lastbil.

Men jag är inte förvånad över att det inträffade en dödsolycka just där. Det var vid en kurva med ganska skymd sikt på väg 55 och där en liten grusväg ansluter.

## Min mormors far köpte en bondgård i Svinnegarn år 1921. Gissningsvis så hade det byggts en liten väg från gården upp till landsvägen mellan Enköping och Strängnäs cirka 40 år tidigare. Ungefär samtidigt som Stadshotellet i Enköping invigdes.

Vägens bredd var anpassad till häst och vagn. Bilar fanns ju inte.

Att vägen anlades hade att göra med laga skiftet på 1800-talet, att hus flyttades ut från det tättbebyggda Svinnegarnsby och blev till bondgårdar, att moderna redskap och modern dräneringsteknik gjorde det möjligt att bruka jord som tidigare hade varit gammal sank sjöbotten. Nya tider, ny teknik.

## Samhällsreformen det laga skiftet och den moderna tekniken innebar för övrigt att jämlikheten minskade och de ekonomiska klyftorna ökade i Sverige, men det är en annan historia.  

## 140 år senare skulle det passera 5 210 fordon varje dygn, därav 700 lastbilar, flest under sommarhalvåret, just där den lilla grusvägen ansluter till landsvägen vid kurvan med den skymda sikten. Det tänkte inte vägbyggarna på år 1880. De visste sannolikt inte ens vad en bil var för något, än mindre en lastbil.

De tänkte bara så långt deras väg räckte.

## När Hummelsta byggdes så tyckte politikerna att det var en bra idé att bygga samhället på båda sidor om det som senare blev E18. Inte förstod de att bilismen skulle explodera.

## När Korsängsskolan och S:t Iliansskolan byggdes så tyckte politikerna att det var en bra idé att lägga dem vid genomfartsleder.

När kommunhuset invigdes 1973 så pratades det inte om digitalisering, flexibilitet, global uppvärmning, självkörande bilar, drönare eller koldioxidekvivalenter.

## Nu ska ett kommunhus byggas eller inte, ett gymnasium, ett reningsverk just vid samma väg 55 men vid en annan kurva med lite skymd sikt och mycket annat ska byggas, helst miljövänligt, i det som kallas Centrumpusslet. Nya tider, ny teknik.

Lycka till med det.

## Så vitt jag kan förstå så fungerade Enköpings kommuns krisberedskap perfekt efter branden på Kärrhöksgränd.  

Bra jobbat!

Grannar, bekanta, släktingar och lokalen Lokalen har dessutom ställt upp.

Bra jobbat!

## Efter Bensinupproret verkar det vara dags för Soptunneupproret.

## Jag är inte helt säker på alla ledamöter var riktigt insatta i ärendet när kommunfullmäktige i Enköping i måndags beslutade att avsluta försöksperioden med mobilitetsstöd för färdtjänsten.

Det verkade inte så.

Om ni inte tror mig, så kolla kommunens hemsida. Ärende 13, symboliskt nog.

## Jag är väl pervers, men jag tycker att debatten i fullmäktige om n-faktorerna vid byggnadsnämndens taxeändringar var rolig.

## Jag åt även denna vecka hallon direkt i hallonlandet i Svinnegarn, så sent som i torsdags. Datum: 18 september!

Nåt lurt är det med vädret.

## Bara en sak till. Så här avslutade klimataktivisten Greta Thunberg sitt tacktal efter att ha tagit emot Amnesty-priset.

”And just one last thing: we meet on the streets”.

I översättning: Bara en sak till: vi möts på gatorna.

Hmmm.

Hmmm.