Enligt rapporten E-barometern, ökade omsättningen inom e-handeln i landet med drygt nio miljarder kronor till 67 miljarder 2017. Prognosen för i år är 77 miljarder. Hur ser det ut på det lokala planet i Enköping, har butikerna i centrum webbutiker?
Vi har i en enkät kartlagt hur 15 ägare till butiker, som inte tillhör någon butikskedja, resonerar kring e-handel.
Alla butiksägare som vi pratar med har en webbsida och en plattform på sociala medier. Enbart fyra har en webbutik: Japan Eletronic Center, Karin Sömmare, Skor till fötter, samt Johanssons Kök & Presentbutik.
Monica Dahlén, ägare till Johanssons Kök & Presentbutik, har enbart sett fördelar.
– Vi måste ha produkterna på nätet också, så att kunderna kan dem. Det blir ytterligare ett skyltfönster utåt. Vi har samma priser i webbutiken som i den fysiska butiken. Webbutiken är en spegling, säger Monica Dahlén.
En annan variant är möjlig. Butiken kan ingå i en större plattform, som Skor till fötter har valt att göra. De säljer sina produkter via modeplattformen Miinto.
– Vi har lagt webbutiken på is just nu eftersom att vi har anslutit oss till webbplattformen. Det krävs mycket tid och pengar att ha en webbutik. Fördelen med plattformen är att den redan är känd. Vi är absolut intresserade att återuppväcka hemsidan, om vi får en fungerande ekonomi att återskapa den, säger ägaren Lotta Anker.
I Sverige skedde 8,7 procent av den totala försäljningen i detaljhandeln på nätet förra året.
Flera som vi har talat med har haft en webbutik men valt att avveckla den.
– Den genererade inte tillräckligt med pengar, jämfört med den tid man lade ned. Nästan alla inkomster gick till frakt och förpackningsmaterial. Konkurrerar man på nätet, konkurrerar man med priserna på nätet. Då måste man ha olika priser på webben och i butiken. Det vill inte jag ha. Det är svårt att få en lönsam ekonomi, säger Marie Melin, ägare till My store.
På Karlssons Jakt, som även driver Cykelhörnan, har ägarna funderat på att ha en webbutik. På hemsidan finns alla de produkter som företaget erbjuder men för tillfället sker försäljningen i den fysiska butiken.
– Vi har ett så stort sortiment så det skulle ta mycket tid att ha en webbutik, i nuläget får kunden ta kontakt med oss. Vi upplever att vi har en bra serviceinriktning och en bred kundbas. Händer något med varan så finns vi till hjälp, då tar vi hand om det, säger Sara Karlsson.