Vilka människor vi vill forma?

Enköping2017-09-01 06:00

Svar till Sven Jansson (S) och insändaren "Det tar tid att förändra skolan".

Jag ifrågasätter inte undervisningen. Det jag ifrågasätter är den nya generationens skolgång, det med raster, matsal, korridorer, uppehållsrum och klassrum med grupprum, ja, hela skoldagen. Det påverkar visserligen undervisningen så undervisningen blir ifrågasatt indirekt. Allt detta hör i högsta grad ihop med vad elever lär sig och motivationen till att lära sig och allt detta hör till ett pedagogiskt arbete, anser jag.

Du skriver om att skapa en skola som är bland de bästa i Sverige.

Bäst på vad?

Att den fysiska miljön påverkar oss människor, vuxna som barn känner vi alla till av erfarenhet. Den formar oss i olika rollspel. Vi kan bli passiva eller öppna för samarbete, underkastade i lydnad eller innovativa handlingskraftiga människor. Det beror på vilka människor vi vill forma.

I min tidigare insändare i EP den 14 augusti riktar jag mig inte bara till skolnämnden utan till hela uppbyggnaden för ungdomars lärande och välbefinnande där fler förvaltningar har del i.

Det gäller en helhetssyn på människan i samhället – ett samarbete.

Kanske de traditionella förvaltningarna i en kommun är förbrukade?

Som jag skrev den 14 augusti kan små skolenheter ge mer trygghet och skapa förståelse för varandra vilket leder till mindre sociala kostnader. De små skolenheterna ger även en bra grund till en bra integration människor emellan.

Att arbetet på alla skolor görs bra utifrån givna förutsättningar tvivlar jag inte på, även om det är ett tungt arbete.

I en helhetssyn saknas dock mycket. När jag kontaktade Statskontoret och Skolverket med frågorna "om samarbete finns mellan kommunernas suveränitet för den fysiska skolmiljön och skolverkets läroplan" `blev svaret NEJ! till den frågan och lika så, nej till frågan om forskning finns hos Skolverket på hur den fysiska skolmiljön påverkar studieresultaten utifrån läroplanen.

Detta upplever jag mycket anmärkningsvärt och chockerande.

Med dessa svar hamnar vi på en annan politisk nivå än den kommunala.

Kanske är det så att den fysiska skolmiljön bör behandlas före ledarskapsutveckling, kompetensutveckling och antal tjänster?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om