I 25 år har han jobbat med olika större butiker, i Enköping och på andra orter. Med ÖoB i olika omgångar, sin egen LM partihandel i Enköping och nu Dollarstore på Malmagatan som öppnade i november.
Men det är en tuff bransch, kraven på service inom lågprishandeln är mycket högre idag än de var för tio år sedan.
– Det är en otrolig skillnad. Kunden måste känna att personalen trivs, det ska vara rent och fint, inte varupallar med locket av som det var förr, säger Magnus Olsson och visar stolt upp heminredningsavdelningen som lyft butikens omsättning.
I Myranområdet och Romberga finns flera butikskedjor, ”lågprishandel” med liknande inriktning, som Rusta och ÖoB. I Magnus Olssons mening kanske en butik för mycket i nuläget, men han räds inte konkurrens utan tror snarare att mångfalden gynnar alla handlare.
– Om jag jobbade med näringsliv inom kommunen skulle jag se till att få hit kedjor som Claes Olsson, Biltema och Jula. Det skulle gå hur bra som helst, se på Mio det går jättebra för dem! Och många av kedjorna öppnar även mindre butiker i centrum på städerna som går väldigt bra, säger Magnus Olsson
En större klädbutik med sortiment för hela familjen står också på hans önskelista för Myranområdet.
– Handeln här är inte komplett och då åker folk till andra städer och handlar på helgerna. Västerås är ett utflyktsmål, men jag vet att många vill slippa att åka dit.
Men kunder söker sig även till Enköping för att handla här.
– Vi har mycket kunder från Bålsta, Skokloster och Örsundsbro. Folk upplever att det är lite lugnare här, säger Magnus Olsson.
Han är övertygad om att området på Myran, där Dollarstore håller till, kommer att växa. Med sina många år i branschen har han kontakter och vet att intresset för etablering i området finns. Den plan som kommunen aviserat att man har för området verkar dock dröja.
– Området måste göras mer attraktivt och snyggas till, det får inte se ut som det gör idag. Och vägen ner, bakom Ica Maxi, måste öppnas upp och asfalteras. Det skulle underlätta väldigt för handeln i området och avlasta korsningen vid Cirkel K där det blir totalstopp i trafiken ibland, säger Magnus Olsson.
Han räknar med att öka omsättningen med tio procent det närmaste året och de skyltar som butiken nu fått upp vid Salavägen har stor betydelse.
– Kunderna måste hela tiden påminnas om att man finns, annars glömmer de. Skyltarna har ökat omsättningen betydligt varje dag, säger Magnus Olsson.