Det har varit en del synpunkter på insändar- och debattplats om utseendet på Storskogens förskola vid Bredsandsvägen.
För tydlighetens skull bör det påpekas att förskolan består av hyrda moduler. Det är en tillfällig lösning som bygglovet upphör att gälla för under 2020. Skolnämnden har beställt en förstudie om en permanent förskola som ska byggas i Bredsandsområdet..
Men det är som alltid insidan som räknas. Dessutom har förskolan en rejäl gård utomhus. En del arbeten med utomhusmiljön pågår fortfarande. Ytterligare ytor utomhus kommer att stå färdiga för barnen senare.
I dagsläget går ungefär 40 barn på Storskogen. Fler barn kommer att börja i januari. Fullt utbyggd kan upp till cirka 120 barn gå på förskolan. Antalet pedagoger är 12 idag. Det ska bli 24 när förskolan är fullt utbyggd.
Förskolechef Katarina Karlsson berättar att förskolan är uppbyggd i block och att varje block består av två avdelningar. Helheten är viktig.
– För oss är det verkligen superviktigt att vi är en förskola och att det inte är som flera förskolor i förskolan, utan att det ska vara som en röd tråd genom förskolan, säger Katarina Karlsson.
Varje avdelning har flera olika lärmiljöer inomhus. Kreativiteten är viktig.
– Vi har inte så mycket färdiga leksaker, berättar Katarina Karlsson.
I Sagolandet, som är en av läromiljöerna, kan barnen läsa och titta i böcker.
Det finns också konstruktions- och laboratoriehörn bland läromiljöerna.
– Alla barn ska ha tillgång till alla de här sakerna eftersom barn lär sig på väldigt många olika sätt, säger förskolechefen.
Reggio Emilia-filosofin, som är ett förhållningssätt om hur man ser på barn och på barns lärande, avspeglar sig i verksamheten.
– Vi hämtar mycket inspiration från Reggio Emilia, men vi säger inte att vi är en Reggio Emilia-förskola, förtydligar Katarina Karlsson.