Framtidens journalistik är ett samarbetsprojekt som drivs av NTM-koncernen (där Enköpings-Posten ingår), Bonnier, Schibsted, Sveriges Radio och Sveriges Television.
– Hela projektet är världsunikt. Det är väldigt ovanligt att medier som i grunden är konkurrenter samarbetar på det här sättet, säger projektledaren Johan Lindén.
En del i projektet – som startade 2014 – är att genomföra olika typer av undersökningar. Nu startar en undersökning som ska kartlägga nyhetskonsumenters mobila användarbeteenden.
– Resultatet ska vi använda för att kunna tillfredsställa våra läsare bättre, säger Björn Lövenlid, redaktionell utvecklingschef hos NTM.
Deltagarna i undersökningen laddar ner en app som läser av hur de konsumerar nyheter.
– Mobilkonsumtionen har ökat monumentalt. Den här ska ge oss bättre förståelse för hur människor konsumerar nyheter via mobila plattformar. Har man andra behov än tidigare, tar man del av nyheter på ett annat sätt och får man tag i det man söker. Det är några frågor vi hoppas få svar på, säger Johan Lindén.
Enköpings-Posten – som är en del av NTM – är en av tidningarna som är delaktig i projektet.
– För oss på Enköpings-Posten och UNT är arbetet med att förstå våra läsares behov väldigt viktigt. Det är ingen hemlighet att mediebranschen under många år sett en överflyttning av läsande från papperstidningar till digitala kanaler. Och i den förflyttningen förändras också rollen för en dagstidning. Som mediehus i den världen måste man utöver att göra nyhetsjobbet riktigt bra vara mer lyhörd inför vad läsarna vill ha, och skapa journalistik tillsammans med dem. Undersökningar som den här är till stor hjälp för oss att lyckas göra ett bra jobb, säger Jens Pettersson, redaktionschef för Enköpings-Posten och UNT.
Undersökningen kartlägger användarbeteenden både i app och i webbläsare.
– Vi på redaktionen följer redan idag läsarnas beteenden på våra sajter väldigt noga i realtid. För att kunna lära oss mer om vilken journalistik som efterfrågas, och till exempel för att förstå hur vi kan presentera ”tyngre” ämnen på ett sätt som lockar till läsning. I den här nya undersökningen får vi unika möjligheter att studera hur våra läsare konsumerar våra och andras nyheter i mobilen. Insikter som vi kommer att använda för att göra ännu bättre journalistik.
Läs mer om undersökningen och anmäl dig genom att klicka här.