UF-företag måste jobba digitalt i pandemin

Westerlundska gymnasiet har rekordmånga UF-företagare. Synd bara att corona stoppar mässor och andra fysiska möten.

UF-mässan 2018. Mässan och de andra fysiska säljaktiviteterna ställs in för årets UF-företagare på gymnasiet.

UF-mässan 2018. Mässan och de andra fysiska säljaktiviteterna ställs in för årets UF-företagare på gymnasiet.

Foto: Sven-Olof Ahlgren / arkiv

Enköping2020-11-26 06:00

Det här läsåret finns 189 UF-elever som driver ett 50-tal UF-företag på Westerlundska gymnasiet.

– Det är flest någonsin, konstaterar Kerstin Hansson som är ämneslagsledare för UF på Westerlundska gymnasiet.

Ung Företagsamhet, UF, är utbildning i entreprenörskap i skolan genom att eleverna driver ett UF-företag under ett läsår. Marknadsföring, bokföring, försäljning (även e-handel) sköts av eleverna/kollegorna i UF-företaget. I slutet av läsåret läggs företagen ner.

Ett stort mål för UF-företagarna är mässan för hela länet som brukar hållas i Uppsala i mars varje år.

Men det här läsåret ställs mässan in liksom mycket annat. I stort sett alla säljtillfällen försvinner. Före jul skulle eleverna normalt ha funnits på plats på en julmarknad hos Sparbanken i Enköping, men inte heller den blir av.

– Vi vill ge eleverna ett spännande och roligt UF-år ändå, säger Kerstin Hansson.

Det gäller verkligen för både elever och lärare att tänka i nya banor när risken för smittspridning stänger de vägar till försäljning och marknadsföring som har varit de vanligen förekommande tidigare år.

En nyhet lanseras inför advent. UF-företagen kommer att ha en digital adventskalender som nås via Westerlundska gymnasiets Facebooksida. En eller två UF-företag kommer att presenteras bakom dagens lucka. I en del fall kommer även erbjudanden att dölja sig bakom luckorna.

undefined
Kerstin Hansson kan räkna in rekordmånga UF-företagare på Westerlundska gymnasiet det här läsåret.

– Vi kommer också att titta på möjligheten att göra en digital UF-mässa för eleverna, berättar Kerstin Hansson.

Tävlingen mellan UF-företagen kommer dessutom trots allt att genomföras, även om den måste genomföras digitalt (utan någon fysisk mässa).

De unga företagarna tävlar i olika kategorier som Årets säljare, Årets hantverkare eller den allra mest prestigefyllda kategorin: Årets UF-företag. Vinnarna i länen går vidare till en riksfinal, som senast i våras också var helt digital på grund av coronapandemin.

För att vara digitala krävs det naturligtvis även att UF-företagen har hemsidor. Dessa sajter har nu hunnit börja lanseras.

Kerstin Hansson beundrar elevernas förmåga att tänka utanför boxen och hur de förstår vikten av att utnyttja de digitala redskap som finns till hands.

– Vi lär eleverna entreprenörskap och det här är verkligen entreprenörskap, säger hon.

 Ung Företagsamhet är en politiskt obunden och ideell utbildningsorganisation, bildad 1980.

Karta: Westerlundska gymnasiet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!