En del förändringar har gjorts i vägplanerna över väg 55 mellan Enköping och Uppsala efter det samråd som hölls i vintras då många synpunkter kom in från allmänheten, kommuner och myndigheter.
Ett nytt samråd kommer därför att hållas i höst där det ges möjlighet att se ändringarna i vägplanerna.
– Handlingarna kommer att publiceras digitalt. Alla som är intresserade kan gå in och titta och vem som helst kan ha synpunkter på handlingarna under hela samrådstiden, säger Nicklas Fowler, projektledare vid Trafikverket.
En större förändring som gjorts efter samrådet är korsningen i Skolsta där man tidigare planerade en fyrvägskorsning. Där är det enligt det nya förslaget två korsningar, en för trafik från norr och en för trafik från söder, för att trafikkapaciteten ska öka.
– Många har önskat en cirkulationsplats istället för korsning, men skillnaden i trafikflöde mellan väg 55 och anslutande vägar gör att det är olämpligt med en sådan lösning, säger Nicklas Fowler.
Placeringen av gång- cykelbron över 55:an har flyttats närmare industriområde vid Hagalund.
Det gör att cykelvägen som planerades att gå upp till Blåbo, där gc-bron tidigare var placerad, kommer att dras på södra sidan om väg 55 hela vägen till Skolsta.
– Vi kom, tillsammans med Enköpings kommun och region Uppsala, fram till att gc-bron gör mer nytta på den platsen med tanke på en framtida expansion av industriområdet och jobbpendling med buss, säger Nicklas Fowler.
Även sträckan mellan Örsundsbro och Uppsala har justerats. Bland annat har en översyn av busshållplatserna gjorts i samarbete med Region Uppsala.
De nya samrådshandlingarna läggs ut på Trafikverkets webb under hösten, exakt datum är dock oklart i nuläget.
Enligt den nuvarande tidsplanen kommer entreprenör för projektet att upphandlas sommaren 2023 och kontrakt med entreprenören skrivas under vintern. Det innebär att en planerad byggstart kan ske tidigast våren 2024.
Riksväg 55 mellan Enköping och Uppsala bedöms som en viktig regional förbindelse med omfattande arbetspendling. På sträckan Enköping Litslena beräknades antalet fordon till i snitt 12 200 per dygn år 2019. På sträckan Örsundsbro-Kvarnbolund 13 200 fordon.
Då vägen är rak och bred inbjuder den till höga hastigheter med risk för allvarliga olyckor. Vägen ska därför byggas om till mötesseparerad landsväg för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten.