Tre år efter etableringen – Sportringen frodas

Sportringen i Enköping firar treårsjubileum.I en tid när pandemin härjat har det inte varit helt lättetablerat. Men. Butiken tar andelar hela tiden och är det lilla alternativet till de stora aktörerna.

Johan Rostner har drivit Sportringen i Enköping i tre år tillsammans med Daniel Karlsson.

Johan Rostner har drivit Sportringen i Enköping i tre år tillsammans med Daniel Karlsson.

Foto: Thomas Lindblom

Enköping2021-09-15 20:00

Johan Rostner och Daniel Karlsson driver Sportringen i Enköping. Intill rondellen vid Salatullen har de varit verksamma sedan tre år tillbaka. Och det är en butik som växer, tar andelar, höjer omsättning men kanske inte vill bli så mycket större.

– Vi pratar en del om det där. Vi har en omsättning på tolv miljoner idag och jag tror att vi skulle kunna höja den till omkring 15-16 miljoner. Men om vi byter till större ytor återstår att se, och beror på om det dyker upp någon annan intressant lokal i så fall, säger Johan Rostner.

Butiken hade knappt hunnit starta när dråpslaget kom.

Coronapandemin slog klorna i världen.

Pang.

Vad skulle hända? Flera butikskedjor i landet avvecklades och försvann.

Men Sportringen i Enköping klarade sig – och tar sig nu ur pandemin med framtidsoptimism. 

– Pandemin slog ner... och man tänkte, hur ska det gå? Får vi slå igen nu? Man följde folkhälsomyndighetens presskonferenser hela tiden, och vi försökte hela tiden anpassa oss till restriktionerna. Men många har hemestrat i Sverige, och gynnat vår verksamhet. Folk har valt att handla på hemmaplan och jag tror att mycket handlar om att man ville inte åka iväg till större städer när pandemin pågick som värst, säger Johan Rostner. 

Utvecklingen har hela tiden gått framåt. Trots att den större och mer väletablerade aktören Intersport finns en bit bort på andra sidan vägen. En butik som Johan själv jobbade i under 19 år, och som Daniel Karlsson också jobbat för.

Hur ser man då på konkurrensen?

– Vi drar ändå nytta av varandra. Det är viktigt för oss att Intersport finns. Vi tar andelar, men skulle de försvinna, så skulle vi som alternativ bli för små, säger Johan Rostner.

Sportringen har sitt eget koncept för att öka kundkretsen.

– Varje butik har sitt sortiment och utbud. Vi är inte centralstyrda. Vi går mycket på kundernas behov och efterfrågan. Varje vara som finns i butiken har vi valt ut, säger Johan Rostner.

Ett bevis på det var när utbudet utökades med de etablerade märkena Jack&Jones och Only.

– Idén kom egentligen när JC-butiken lades ned i Enköping. Vi har fått ett större och bredare utbud med vardagskläderna från Jack&Jones och Only, som tagits emot väldigt bra av kunderna, säger Johan Rostner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!