För sex år sedan, 2014, var trafiken på JP Johanssons gata cirka 3 750 fordon per dygn eller 26 000 i veckan.
Inom ett par år kan den siffran ha fördubblats.
När kommunens trafikavdelning gjorde mätningar i höstas på JP Johanssons gata i närheten av Ingenjörsgatan, där söndagsolyckan inträffade, och nuvarande Fannalundsvägen, hade trafikmängden ökat till 6 200 fordon per dygn eller 43 400 i veckan.
Ökat bostadsbyggande i omgivningen är den främsta orsaken.
Trafikplaneraren Oscar Forss, enhetschef vid kommunens trafikenhet, säger att det alltid är tragiskt när det inträffar den här typen av olyckor.
– Vi har haft personal ute på plats för att göra en snabb översyn av korsningen JP Johanssons gata-Ingenjörsgatan. Vi kan inte se någon åtgärd som behöver göras akut just nu, men vi kommer att invänta resultatet från polisutredningen och undersöka vidare om åtgärder kan bli aktuella, säger han.
Flera olyckor har inträffat i närheten.
För några månader sedan, i mitten av oktober förra året, kördes en annan cyklist på vid korsningen JP Johanssons gata- Litslenavägen i närheten.
Den inträffade också i skymningen, precis som söndagsolyckan.
Den påkörda pojken, som är i tioårsåldern, ska enligt uppgift från polisen ha cyklat ut på JP Johanssons gata, som är huvudled, utan att stanna. Enligt polisen fördes pojken till sjukhus, men ska ha klarat sig med lindriga skador.
Oscar Forss poängterar att en del åtgärder redan har vidtagits i just den här korsningen.
– Exempelvis har en refug förlängts och skymmande vegetation har tagits ner. Även den närliggande korsningen JP Johanssons gata-Fannalundsvägen har fått trafiksäkerhetshöjande åtgärder för korsande gående och cyklister, säger han.
Nu byggs uppåt tusen bostäder till i närområdet och trafiken kommer att öka ännu mer.
Oscar Forss säger att kommunens uppgift är att jobba långsiktigt för bättre trafiksäkerhet.
Politiska beslut om nya detaljplaner för fler bostäder kan få stor påverkan på trafiken.
Finns det något mer att tillägga för att göra det säkrare här?
– Vi vill exempelvis arbeta med att se över de mest prioriterade korsningspunkterna för oskyddade trafikanter och utreda eventuella åtgärder. Det är också därför vi regelbundet mäter trafiken för att få en bild av hur flödena ser ut och vilka åtgärder som är motiverade.