A-traktorer
Enköpings-Posten har tidigare skrivit om att A-traktorer blir alltmer populära. Många av dem kan dock vara potentiellt livsfarliga, varnar Björn Christoffersson, som byggt A-traktorer sedan 2008.
För att en A-traktor ska vara laglig måste utrymmet bakom framsätena begränsas så att varken passagerare eller bagage kan transporteras där. Ett vanligt sätt att göra detta är genom att lägga in en spånskiva från framsätena i höjd med nackstödet, bak till bagageluckan. En sådan lösning är dock förenad med stora risker, säger Björn Christoffersson.
– Det absolut farligaste med en A-traktor är att bli påkörd bakifrån. Har man en skiva från bagageluckan till nackstödet och blir påkörd bakifrån... Ja du förstår själv. Den blir en giljotin.
Hastighetsspärren i vissa A-traktorer är också lätta att manipulera.
– Det går väldigt mycket för fort. Vi jobbar ständigt med att förhindra det, men det är jättesvårt, säger Björn Christoffersson.
En regelförändring från februari i år gör det svårare att manipulera bilens styrenhet. Men det har gjort att många istället köper A-traktorer som registrerats före första februari, eftersom de då är lättare att trimma, förklarar han.
– Många är inte ens intresserade av att köpa en laglig A-traktor.
Ett allt växande problem är oseriösa försäljare. Den ökade efterfrågan har gjort A-traktorer till ett åtråvärt område att tjäna snabba pengar på.
– Vi gör det vi kan för att det ska vara svårt att manipulera fordonen. Tyvärr är det många i den här branschen som inte ser det på samma sätt. Jag vet personer som mer eller mindre bara bygger A-traktorer som är olagliga. Det är deras affärsidé, säger Björn Christoffersson.
Men avsaknaden av säkerhetstänk sträcker sig bortom försäljarna, menar han.
– Tyvärr hjälper många föräldrar sina barn att göra A-traktorerna olagliga, förklarar han, och fortsätter:
– Barnen borde vara det viktigaste folk har. Istället sätter vissa dem i farliga fordon.
Trots riskerna är han emot att förbjuda A-traktorer.
– Det finns mycket positivt med A-traktorer och de flesta sköter sig väldigt bra, det får vi inte glömma. Ungdomarna får en helt annan frihet, de blir vuxna betydligt fortare för de får ta ansvar och de lär sig att fixa med bilar. Det är inte bara ett nöje utan en otrolig utveckling för samhället.