Som färdtjänstkund hade han egentligen inte behövt bry sig. Oavsett vad taxametern står på betalar Börje Loberg nämligen aldrig mer än 45 kronor per resa.
Resten står Enköpings kommun för.
– Det är ju skattebetalarna som blir grundlurade, säger han.
Det var veckan efter midsommar som Börje Loberg skulle ta färdtjänsten från sitt hus i Apalviken in till Coop för att handla. En sträcka på 30 kilometer som alltid kostar 45 kronor för Börje men som Enköpings kommun ersätter taxibolaget Cabonline med 800-900 kronor.
Men redan när bilen var vid Veckholms kyrka upptäckte Börje Loberg att taxametern stod på 1000 kronor.
– När vi kom fram ifrågasatte jag det och då svarade chauffören "Jag måste ju ha nåt för att åka och hämta dig också", berättar han.
På kvittot han fick bekräftades hans misstankar. Avståndet mellan Coop och Apalviken var plötsligt 60 kilometer och även totalsumman var dubblerad; 1 536 kronor.
– Han trodde väl inte att jag skulle kolla vad som stod på kvittot men där bedrog han sig, säger Börje Loberg.
Som före detta taxichaufför med egen bil i Jakobsberg under 32 år var Börje Loberg fel person att försöka lura. När han dessutom berättat om det inträffade för sin svåger, en annan person som livnärt sig på taxirörelse hela sitt liv, enades de om att göra något.
– Man vet ju inte om det var ett enstaka misstag eller om taxibolaget satt lurendrejeriet i system, säger svågern, Bosse "Millis" Andersson, som också är med under intervjun med EP.
Börje Loberg åker färdtjänst ett par gånger i veckan och sparar noggrant alla kvitton. Att taxibolaget lagt på extra kilometer har han inte märkt tidigare men han säger däremot att det fifflas med framkörningsavgiften.
– Den ska ju vara 81 kronor och 10 öre. Extremfallet var en gång för ett par år sedan då taxametern stod på 175 kronor när jag hoppade in i bilen. Men ofta händer det att de kört en kortare sväng innan de hämtar upp så framkörningen ligger på 90 - 95 kronor. Gör de så på många resor så tjänar de mycket pengar. Och kommunen förlorar, säger han.
Efter färden då chauffören dubblerade kilometerantalet kontaktade Börje Loberg kommunen och skickade in kvittot. Någon ansvarig har inte återkommit till honom efter det.
– Jag har inte hört ett ljud, säger han.
Sedan dess har han inte försökte få kontakt med någon ansvarig på kommunen för att berätta återkom ingen.