Utanför Grand Hotel Saltsjöbaden reser sig byggställningarna högt upp mot skyn. Bakom det blå nätet arbetar flera män med att putsa om fasaden och taket har fått ny svart färg. Men det är inte Jungfrugatan tak & fasad som är där och jobbar, utan det gör ett annat byggföretag.
När Arne Petterson i Örsundsbro fick besök av Jungfrugatan tak & fasad ville de påskynda en affär med honom och få en underskrift. Det fanns flera argument till att det var bråttom. Ett av dem var att de påstod att 80 procent av deras arbetslag skulle vara på jobbuppdrag de fått hos Grand Hotel Saltsjöbaden med start 1 november.
– Vi dementerar att vi har något avtal med Jungfrugatan tak & fasad. De kommer inte att påbörja något arbete här 1 november eller senare. Vi har tidigare polisanmält att de använt oss som referens i en broschyr för andra arbeten i byggnaden, säger Mikael Solberg, som driver Strandgården Family Office, bolaget som äger Grand Hotel Saltsjöbadens byggnad.
Företaget Jungfrugatan tak & fasad, som drivs av Daniel Tekle i Stockholm, hette tidigare "J38". Men efter massiv kritik som kom fram genom byggforum, recensioner och anmälningar till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) bytte de namn – och fortsatte verksamheten.
Polisen bekräftar att de fått in en polisanmälan om bedrägeri och flera anmälningar hos ARN visar att kunderna är missnöjda. Dålig kommunikation, försenade eller avstannade arbeten, kostnader som inte överensstämmer med avtalet, utebliven dokumentation och tak som bytts ut helt i onödan är några exempel.
På Konsumentverket bevakas i dagsläget en anmälan:
– Vi har fått in en anmälan mot bolaget J38 Entreprenad den 18 december 2023. I anmälan uppger anmälaren att bolaget inte följt avtalen som upprättats och att priset har blivit för högt vid en takrenovering, säger Daniel Elm, jurist på Konsumentverket.
Företaget ägnar sig åt uppsökande verksamhet genom utskick och telefonsamtal. Huvudsakligen verkar kontakt ske med personer som är i åldern 70 år och äldre och till dem erbjuda en kostnadsfri takbesiktning. Därefter vill de snabbt få en underskrift på ett avtal för ett takbyte.
I marknadsföring på banderoller, i broschyrer och utskick som gått ut från företaget används logotyper, kända personer och påhittade uppdrag, för att inge förtroende. Bland annat artisten Lasse Holm har kallat företaget för "skurkföretag".
– Det måste vara något missförstånd mellan oss och vår kund Jungfrufrugatan tak & fasad, för vi lånar inte ut vår logotyp till andra företag. Det här är någonting de har gjort utan vår tillåtelse. Vi har kontaktat företaget för att rätta till det här missförståndet, säger Gustav Nordström, VD på Nordströms trä.
Hemma hos Arne säger företagets säljare Tim att de har både små och stora kunder:
– Nästa år har vi då fått äran att göra Grand Hotel inne i Stockholm.
– Vi har inget avtal med denna leverantör. Vi väljer att inte kommentera saken vidare, säger Richard Lindh, kommunikationschef på Grand Hotel Stockholm.
I utskick som gjorts till privatpersoner finns Villaägarnas logotyp med samt orden " I samarbete med".
– Villaägarnas Riksförbund har inget samarbete med Jungfrugatan Tak & Fasad AB och har inte rekommenderat bolaget. De har inte lov att använda vårt varumärke. Jag kommer att kontakta dem för att få dem att upphöra med den olagliga användningen av Villaägarnas varumärke, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarna.
I ett säljsamtal EP spelat in vill Jungfrugatan tak & fasad berätta att det finns nöjda kunder som resulterat i nya:
– VI fick det här också för att vi hade gjort det här projektet på Drottningholm, en kulturfastighet som ligger inom Drottningsholms kungliga område, och hela deras koppartak där. Och de var så nöjda med oss. Vi kommer få fler förfrågningar på Drottningholm om det visar sig att det behövs göras renoveringar där.
Slottsfogden Paulina Norlin berättar att det är Statens fastighetsverk som förvaltar för alla byggnader inom det området.
– Jag ansvarar för 123 stycken objekt på Drottningholm. Slottets koppartak byttes på 90-talet annars känner jag inte till några byggnader med koppartak som renoverats. Företaget finns inte heller med i våra register att de utfört arbeten åt oss, säger Ulrika Ritzén Kristensson, förvaltare på Statens fastighetsverk.