– Efter att ha tryckt, tryckt och tryckt på knapparna på telefonen kom det en röst som sa ”vi tar inte emot fler samtal, vänligen vänd dig till 1177”, berättar Anna Andersson.
Hon ville då komma i kontakt med husläkarcentrum för att se efter om hennes kolesterolprovtagningar blivit inlagda.
– Då blev jag irriterad, och tänkte att jag skulle göra som de säger. Så jag ringde 1177 och förklarade att jag blivit hänvisad till dem i mitt ärende. "Nej, det kan de inte ha gjort", svarade den personen då. Jag tyckte synd om honom som svarade där. Han blev helt ställd och kunde inte tro att det var sant.
Anna och hennes granne Ingrid Bengtsson är två av flera personer som EP hört från gällande kontaktsvårigheterna på vårdcentralen.
– När jag flyttade hit fick jag en ordinarie husläkare. Nu verkar det inte finnas någon på plats – det är helt enkelt för få läkare, säger Ingrid.
Hon berättar vidare om en situation som hon varit med om.
– Jag fick utslag på kroppen. De blev värre och värre, och jag ringde och ringde, men jag fick ingen tid. Även jag blev hänvisad till 1177, men där sa de att det inte var akut, så de kunde inte ordna någon tid åt mig. Till slut ringde min man till Husläkarcentrum – han fick en tid åt mig direkt.
Båda två är ändå noga med att poängtera att de alltid får ett bra bemötande.
– Man blir alltid välbemött på plats av ”syrrorna”. De är verkligen jättetrevliga, säger Anna, och berättar att hon tror att de här problemen säkert finns på flera vårdcentraler.
– Jag är helt säker på att personalen gör allt de kan, så man tycker ju synd om dem också, menar Ingrid.
Anna och Ingrid har tröttnat på svårigheterna, och vill se en tydlig bättring.
– Om det inte blir bättre kommer man ju få gå till akutmottagningen, och det ska man inte behöva göra endast för att få en remiss till t.ex. hudläkare. Men det kommer jag att göra till slut, säger Anna.
Vad framför allt anser ni måste förbättras?
– Man vill ha en egen husläkare som man känner sig trygg med på äldre dar, man blir ju inte yngre. Sen att man får tag i dem via telefonen, säger Anna och får medhåll från Ingrid:
– Man måste få kunna komma dit, men det verkar inte som att de har personal som bemannar telefonen under telefontiderna.