I Enköping är de som bor vid kommunens omvårdnadsboenden, eller som har hemtjänst, mer nöjda med omsorgen än vad man är på risks- och länsnivå.
Det visar socialstyrelsens årliga undersökning om vad de äldre tycker om äldreomsorgen. Nöjdheten vid omvårdnadsboendena ligger på 79 procent i Enköping, 77 i riket och 74 i länet. För hemtjänsten är motsvarande siffror 88, 86 och 85.
– Det är ett jättebra resultat. Vi har bättre eller samma resultat som riket och länet på 36 av 40 frågor, säger Mattias Porsaeus, på utvecklingsenheten vid vård- och omsorgsförvaltningen.
I undersökningen har man bland annat frågat de äldre hur de upplever bemötandet från personalen, hur trygga de känner sig, vilken hänsyn det tas till deras önskemål, hur lätt eller svårt det är att få träffa sjuksköterska, hur nöjd man är med maten och med aktiviteter som erbjuds på boendena.
Även om Enköping har ett bra resultat jämfört med riket har det försämrats jämfört med tidigare mätningar och man når inte upp till vård- och omsorgsnämndens mål på flera punkter.
– Det är en tendens vi ser i hela landet som troligen beror på pandemin. Men vi måste ändå vara lyhörda och se vad som behöver förbättras, säger Mattias Porsaeus.
Det som sticker ut positivt är att man vid boendena i hög grad anser att man har bra tillgång till sjuksköterskor och baspersonal.
Det negativa är att många inte vet var de ska vända sig med synpunkter och klagomål. Många uppger också att de är missnöjda med de aktiviteter som erbjuds vid boendet, en trend som bör analyseras enligt utredningen.
Svarsfrekvensen vid boendena var 47,2 procent och inom hemtjänsten 61 procent vilket är högre än för riket.
– Det är bra och tillräckligt för att man ska kunna dra växlar på resultatet. Men vid vissa boenden är svarsfrekvensen så låg att enskilda individer kan påverka resultatet mycket, det måste man ta med i beräkningen, säger Mattias Porsaeus.
Den sammantagna nöjdheten vid äldreboendena är: Regalskeppsvägen 93 procent nöjda, Stadsgården och Liljegården 89 procent, Tallgården och Trögdshemmet 80 procent, Åkersbergsvägen 76 procent, Björkbacken 75 procent, Gläntan och Kungsgården 71 procent, Orion 70 procent.
Hemtjänsten: Grillby/Lillkyrka 97 procent, Centrum och Fjärdhundra 86 procent.
Undersökningen används bland annat som ett underlag i arbetet med utvecklingen av de olika verksamheterna.