Sportbutikernas storsäljare: pulkor

Stor försäljning av vintersportskläder, bara intersport har ökat med upp till 300 procent.

Jenny Eriksson på Intersport berättar att vintervädret har ökat försäljningen kraftigt.

Jenny Eriksson på Intersport berättar att vintervädret har ökat försäljningen kraftigt.

Foto: Regozar Svensson

Enköping2021-02-03 16:00

Det snöar och är minusgrader ute, inne i butikerna Intersport och Sportringen köar folk för att köpa skidutrustningar, pulkor, hjälmar och annat. Senaste veckornas snöande, det kommande sportlovet och förstås coronapandemin är anledningar till att folk vill överge stugvärmen och ge sig ut i naturen. Men isar och skidspår kräver utrustning. Skillnaden är stor mot förra årets snöfattiga vinter.

Jenny Eriksson, butikschef på Intersport berättar:

– Det är jätteroligt, vi ökade försäljning nästan 300 procent senaste veckan. Efterfrågan på vintersportkläder, leksaker, hjälmar, pulka med mera är stor och vi får leveranser nästan varje dag. 

Hon säger att det märks tydligt att folk vill komma ut och passa på när det är kallt och minusgrader. 

– Jag har själv handlat jättemycket utrustningar för mig och mina barn, vi vill vara ute så mycket som det går och det är jättekul, säger Jenny Eriksson, som även är företagets vice regionchef i Stockholmsregionen.

– Även på regionnivå har vi sett den kraftiga ökningen av försäljningen och hoppas att den håller i sig ett tag till. I höst var det mycket friluftsredskap som gick åt och nu är det skidutrustning. Allra mest säljs pulkor, säger hon.

På Sportringen står Maria Nordberg, butiksbiträde i kassan:

– Vi säljer mycket mer nu jämfört med förra året då det inte var mycket snö. Vår serviceavdelning har också mycket att göra i år. Pulka är den mest säljande varan i butiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!