Försäljningen i second hand-butikerna i Enköping går allt bättre. Bistrare ekonomiska tider påverkar men alla butiker tidningen pratat med uppger även att de yngre kunderna blir allt fler.
– Försäljningen går bättre än någonsin. Vi har blivit lite av ett minivaruhus efter att Åhléns lade ner och märker en ny efterfrågan på varor som nålar, band, kontorsvaror, hushållsprylar och porslin, säger Lena Spong, ordförande i Röda korset i Enköping som driver butiken Kupan på Kungsgatan.
Fler ungdomar handlar även i butiken än tidigare.
– Det är exempelvis modern med stora kavajer, vi märker av att vi fått en yngre publik, säger Lena Spong.
Ett 50-tal personer jobbar ideellt i verksamheten och man ger över en halv miljon kronor i bistånd per år.
Även vid Brödet och Fiskarnas second hand-butik har försäljningen ökat.
– Vi ser en stigande kurva i försäljningen sedan ett och ett halvt år, det är mycket fler yngre personer som kommer hit. Men jag tror inte det bara handlar om sämre ekonomi utan även om miljötänk, säger Eva Nyström, verksamhetsansvarig för Enköpingsbutiken.
I början av september flyttade butiken till rymligare och ljusare lokaler på Salavägen, gamla Jysk. Det kan givetvis påverka försäljningen.
– Men vi ser samma ökning i butiken i Västerås, säger Eva Nyström.
Brödet och Fiskarna är en ideell förening och överskottet från driften av butikerna går till biståndsprojekt i världen, förra året gav man 1,7 miljoner i stöd till olika organisationer.
Lydia Wikman är en av stamkunderna i butiken.
– Jag handlar det mesta på second hand, mest av ekonomiska skäl men även för att det är bra att återanvända. Det här är en riktig fyndgruva och ofta är det bättre kvalitet på äldre prylar, säger Lydia.
På Kyrkogatan har Leyla Alan drivit sin second hand-butik i 15 år. Hon upplever att det blivit mer populärt med second hand bland yngre.
– Jag har alltid haft mycket kunder men det är mer ungdomar nu, de vill ha saker som är lite annorlunda och inte finns i andra butiker, säger Leyla.
Ingela Pettersson flyttade sin second handbutik från Örsundsbro till Källgatan i Enköping i början av året och märker en ökad försäljning.
– Det kan ju bero på flytten men jag tror att folk prioriterar annorlunda nu när allt blivit så dyrt. Försäljningen av vuxenkläder till äldre har ökat väldigt mycket men det kommer in mindre med barnkläder, jag tror folk säljer det mer på nätet, säger Ingela.