I höstas tecknade Enköpings kommun och handelsföretaget KG Knutsson AB (KGK) tillsammans med ett 40-tal aktörer i länet avtal med länsstyrelsen för att minska klimatpåverkan, ett hållbarhetslöfte, fram till år 2022.
En sammanställning över de satsningar som gjorts hittills i programmet ”Färdplan för ett hållbarare län” har nu presenterats.
Bland annat har flera aktörer arbetat med åtgärder för fossilfri arbetspendling, krav på fossilfria drivmedel vid upphandling, laddplatser för elbilar och projekt för att stimulera cykling.
Enköping kommun vill bland annat öka möjligheterna för solceller i samband med nyproduktion och man jobbar med att fasa ut oljepannor och tillvaratar spillvärme från ishallen.
Till stor del är det den offentliga sektorn, kommuner och organisationer, som deltar. Men även företaget KGK är en av aktörerna.
– Vi tyckte programmet hade en genomtänkt färdplan för en varaktig period. Det är ett tillfälle för oss att uppmärksamma vårt hållbarhetsarbete både internt och externt, säger Ann-Louise Karlsson, verksamhetsutvecklare med inriktning hållbarhet.
KGK är generalagent och leverantör av produkter inom fordons- och marinbranschen. I Enköping har företaget ett större lager och även en av sina 55 Autoexpertbutiker.
Bolaget har ett aktivt hållbarhetsarbete sedan många år. I det regionala programmet fokuserar man nu på områdena transporter, indirekt klimatpåverkan från konsumtion samt energi och effektanvändning.
– Vi ser det här som en möjlighet att dela med oss och visa hur vi jobbar, säger Malin Möller, chef för verksamhetsutveckling och hållbarhet vid bolaget.
Vid lagret i Enköping, som hanterar omkring 10 000 ordrar per dag, har man exempelvis effektiviserat plock- och packhanteringen så emballaget minskat vilket ger färre transporter, minskar avfallet och ger en bättre arbetsmiljö.
Man jobbar även med digitala lösningar för att leverera varor från närbelägna butiker istället för från centrallagret, för att minska transporterna.
Hållbarhetsarbetet menar Malin Möller är övergripande, det rör inte bara miljön utan även frågor som socialt ansvar, ekonomi och att bygga ett varumärke. Hållbarhetsarbetet behöver inte vara en motsats till affärsdrivande verksamhet, de går hand i hand.
– Vi vill vara med och bidra till omställningen med produkter och tjänster för laddbara fordon och samtidigt ta hand om och uppdatera befintliga fordon.