I förra veckan rapporterade Region Uppsala och UL ett kraftigt ökat resande med det nya stadsbusslinjenätet i Enköping. Målet att fördubbla antalet resande per år jämfört med 2016 (140 000 resor) var redan uppnått.
I januari i år gjordes exempelvis 55 900 resor med stadsbussarna jämfört med 21 700 i januari 2020.
Flera personer har hört av sig till EP och ifrågasätter siffrorna. En läsare är skeptisk till januarisiffrorna som innebär 1 800 resor per dygn och menar att siffrorna är orimligt stora med tanke på invånarantalet i Enköpings tätort. Många upplever även att bussturer körs tomma.
Anders Engvall är statistiker vid Region Uppsala och berättar hur räkningen av bussresenärer har gått till.
– Det sitter en sensor i taket vid varje dörr som registrerar i vilken riktning passagerarna går på och går av bussen. De redovisade siffrorna gäller det totala antalet påstigningar på linjerna 21, 22 och 23 däremot vet man inte vem som klivit på bussen, säger Anders Engvall.
Att exakt jämföra bussresandet nu och förr är dock svårt. Det gamla busslinjenätet kördes av en annan operatör som använde en annan mätmetod.
– Då mätte man inte på alla bussar utan gjorde en beräkning utifrån de mätningar som gjordes. Det finns ett visst mått av osäkerhet i den mätmetoden men i grova drag är siffrorna jämförbara, säger Anders Engvall.
Busslinjerna hade annan sträckning än dagens, byten mellan linjerna kan vara fler eller färre.
Oavsett linjenät måste man även ta hänsyn till att befolkningen ökar.
– Det ger en naturlig resandeökning. Det vore konstigt om det inte blev en liten ökning varje år, det gäller hela Sverige.
Mätmetoderna skiljer sig alltså något mellan åren, men de redovisade siffrorna är enligt Anders Engvall tillförlitliga.
Att det finns skillnader i mätningarna som måste tas hänsyn till håller Stefan Adolfsson, chef för samhälle och trafik vid Region Uppsala, med om.
– Att det är olika linjenät är helt klart men vi jämför mellan de linjer som tidigare funnits lokalt i Enköping med linjer som nu finns lokalt. Att mätmetoder är olika stämmer också men där är vår bedömning att siffrorna är jämförbara på månadsnivå på totalen, vilket också är det som redovisas.
Den nya mätningen menar han ger bättre kvalitet på siffrorna när man bryter ner det på dag och hållplats-nivå och man ser därför att jämförelsen är relevant trots skillnaderna.