Så bokar man om sin vaccitid

Region Uppsala har fortfarande kapacitetsproblem i callcenter där man bokar tid för vaccination mot covid-19.

Det är fortfrande svårt att komma fram på telefon för att boka vaccintid, regionen har kapacitetsproblem i callcenter.

Det är fortfrande svårt att komma fram på telefon för att boka vaccintid, regionen har kapacitetsproblem i callcenter.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2021-04-29 16:01

Svårigheten med att komma fram till tidsbokningen via telefon berör bland annat personer med beslut inom LSS och SoL som själva måste boka sina vaccinationstider. EP har varit i kontakt med en person som under två veckors tid försökt komma fram till tidsbokningen utan att lyckas.

– Vi har rekryterat mer personal till callcenter och ytterligare förstärkningar är på väg. Vi önskar att vi kunde öka bemanningen snabbare, men det är tyvärr inte möjligt. Det tar ett tag för de som är nya att lära sig systemen, säger Margareta Öhrvall, vaccinationssamordnare i Region Uppsala.

Hon uppger att det är störst chans att komma fram till callcenter om man ringer tidigt på dagen.

Kommunen uppger på sin webb att fler tider finns att boka för LSS och SoL under vecka 17 och att bemanningen vid callcenter är stabil.

Har kommunen fått felaktiga uppgifter av regionen?

– Vi har nog varit lite för optimistiska i våra bedömningar. Det har tagit längre tid att öka kapaciteten i callcentret än vi hade hoppats. Vi är medvetna om situationen och arbetar intensivt för att det ska bli bättre, säger Margareta Öhrvall.

Personer som behöver boka om sin tid får rådet att först avboka sin tid. Det kan man göra genom att ringa callcenter och använda knappvalsfunktionen där man kan tala in ett meddelande. Eller genom att logga in på 1177 och avboka sin tid.

– Då tas tiden bort. Sedan kan de avvakta lite och återkomma till callcentret när tillgängligheten är bättre och få en ny tid, säger Margreta Öhrvall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!