Mellan januari-december 2020 ökade Systembolaget sin försäljning med 11 procent. Det gjorde att intäkterna steg med 14 procent. Även om Systembolaget inte går ut med lokala siffror har butiken i Enköping märkt av en tydlig ökning under pandemin.
– Det har varit tufft, men tack vare kösystemet och slussen har påfrestningen på personalen inte blivit så stor. Just nu får 39 kunder komma in i butiken samtidigt, men oftast kommer vi inte upp i den siffran för det finns risk att köerna i butiken blir för långa, säger Pernilla Johansson, butikschef för Systembolaget i Enköping.
I början av 2020 märkte butiken av att kunderna bunkrade varor, men den tendensen har sakta avtagit.
– Det var främst boxar som kunderna mer eller mindre bunkrade. Nu känns det mer som att de förstått att våra produkter inte kommer att ta slut. Däremot är det en del äldre som handlar mycket på samma gång, jag tror att de inte vill vara här så ofta eftersom de är riskgrupp. Då är det bättre att handla vid ett tillfälle i stället för tre, säger Pernilla Johansson.
Att försäljningen ökat beror på coronapandemin. Enligt Pernilla Johansson är det just det begränsade sociala umgänget utanför hemmet som gjort att kunderna handlat mer än tidigare år på Systembolaget.
– Jag tror ökningen handlar om att inköpskanalerna är strypta. Folk befinner sig inte i de miljöer där de normalt sett handlar alkohol. I stället tror jag många är hemma, lagar mat och köper god dryck till det. Det finns ingenstans att gå till nu när allt är stängt och det gör nog att fler är konsumerar alkohol hemma, säger hon och fortsätter:
– Trenden att köpa alkoholfria drycker fortsätter också. Jag tror många har blivit mer medvetna, de tänker på hälsan och väljer alkoholfritt för att slippa tjatet från omgivningen. Ifall man håller en alkoholfri cider i handen är det ändå ingen som ser skillnad, säger Pernilla Johansson.
En av konsekvenserna av coronapandemin är att kundernas köpmönster har förändrats. Enligt Pernilla Johansson har butiken besökare på andra tidpunkter av dygnet än tidigare.
– Fler kunder tycker det är bra att handla på förmiddagen, så det har blivit lite av en rusning vid klockan tio. Fredag och lördag är det fortfarande som mest tryck, trots att vi varit tydliga med att kunderna bör planera sina inköp. Vi har också märkt en stor ökning av online-beställningar, säger hon.