"Barbenheimer" är det internationella internetfenomenet som började på sociala medier innan de två storfilmerna Barbie och Oppeheimer hade premiär. Fenomenet, som spelade mycket på att filmerna var en kontrast till varandra, resulterade i ett flertal besökssuccér på biografer världen över.
Och Sagabiograferna i Enköping var inga undantag.
– Det har varit mycket bättre än vad det brukar vara. Det har varit tre gånger så mycket besökare som veckorna innan, säger Richard Liljedahl, vd för Eurostar som bland annat har biografen i Enköping.
Det höga besökstrycket märktes tydligt efter 21 juli, då båda filmerna släpptes. Barbie drog mest publik och i Enköping gick det till och med ännu bättre för filmen.
– Efter de senaste tre veckorna när dessa filmer visades på Sagabiograferna var det 1 000 personer på Barbie och 500 på Oppenheimer. Oppenheimer brukar ligga på två tredjedelar av vad Barbies besöksantal ligger på, men i Enköping har den bara haft hälften så många besökare som Barbie.
Sagabiograferna i Enköping har haft färre biobesökare efter pandemin med ett tapp från 30 000 biobesökare till 20 000 årligen.
– Det är viktigt med filmer som drar mycket publik, annars måste man ju förr eller senare minska ned verksamheten.
Varför tror du Barbenheimer-fenomenet lockade så många till biograferna?
– Två bra filmer kom samtidigt och marknadsföringen för Barbie lyckades väldigt bra, särskilt på sociala medier.
Påverkar det regniga vädret besökstrycket också?
– Ja det tror jag, i kombination med dessa filmer har det nog hjälpt till.