Planen för ombyggnaden av väg 55 har justerats flera gånger efter att allmänhet och myndigheter lämnat sina åsikter på den.
– Vissa vill ha högre hastigheter vissa vill ha lägre, det går inte att tillfredsställa alla. Men det är bra med inspel av engagerade medborgare, det är en del i den demokratiska processen, säger projektledare Nicklas Fowler.
Frågan om hastigheter är något man fortfarande tittar på då det kommit in många synpunkter.
För den enskilde är tidsvinsten inte så stor med höjd hastighet men då vägen trafikeras av mer än 12 000 fordon per dygn räknas det som värdefullt sparad restid för samhället.
Stängda anslutningsvägar är det som väcker mest reaktioner vid vägbyggen generellt.
– Man kan projektanpassa en ombyggnad men vi kan inte tumma på säkerheten. De tekniska kraven på exempelvis stoppsträcka är olika vid olika hastigheter, säger Nicklas Fowler.
För ersättningsvägar finns en smärtgräns för hur lång omvägen kan vara.
– Vi ser ingen nytta i att folk kör flera kilometer extra, men ibland kan det vara mer lämpligt att flytta en anslutning än att bygga om hela vägen.
Att man lagt cykelvägen norr om 55:an efter Skolsta beror bland annat på att den på södra sidan skulle gjort intrång i villaträdgårdar, påverkat större naturvärden och krävt två överfarter vid rondellen i Litslena.
Det finns möjlighet att lämna in synpunkter även på den granskningshandling som beräknas vara klar senare i år.