"Orimlig situation för tågpendlarna"

Trafikverket tar inte ansvar för att tågen kommer fram och situationen för tågpendlarna i Mälardalen har blivit orimlig menar föreningen TIM-pendlare i en skrivelse till Näringsdepartementet.

Tåg som inte går i tid eller som ställs in är ett stort problem för tågpendlarna och kostar samhället miljontals kronor varje år, menar förenignen TIM-pendlare i en skrivelse till Näringsdepartementet.

Tåg som inte går i tid eller som ställs in är ett stort problem för tågpendlarna och kostar samhället miljontals kronor varje år, menar förenignen TIM-pendlare i en skrivelse till Näringsdepartementet.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2018-05-28 20:00

Att avhjälpa fel i tågtrafiken tar idag tre till fyra gånger längre tid än det gjorde när det fanns ett samlat ansvar för hela järnvägen, enligt föreningen TIM-pendlare.

I skrivelsen som föreningen lämnat till Näringsdepartementet, Trafikutskottet och branschföreträdare påtalar man att den senaste tidens stora störningar i tågtrafiken är helt oacceptabla och är ett betydande samhällsproblem som kostar samhället omkring fem miljarder kronor varje år.

Det drabbar resenärerna då det kan ta timmar att evakuera resanden från tåg som står still och trafiken försenas eller ställs in under långa perioder.

Enligt föreningens analys av läget i tågtrafiken är det vid Trafikverkets anläggningar som de flesta störningarna förekommer. Ansvariga skyller på slitna anläggningar och bristande resurser men föreningen menar att ett stort problem är att organisationen av verksamheten är ogenomtänkt, med kompetenser som inte utnyttjas på rätt sätt och ett entreprenadförfarande som minimerar resurserna.

Ett mer samlat grepp är nödvändigt då mycket av ansvaret idag ligger på diverse olika aktörer som har svårt att samordna sig, anser föreningen.

Som ett gott exempel lyfter man fram länder med ett väl fungerade tågsystem, exempelvis Schweiz, där man har ett sammanhållet ansvar för hela järnvägens funktion, och menar att även Sverige borde klara av att organisera en fungerande järnväg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!