Under augusti har ett flertal stölder av katalysatorer anmälts till polisen och i våras drabbades ett tiotal bilar under samma helg.
– Vi har sett en ökning sedan 1,5 år tillbaka, då fick man bättre betalt för ädelmetaller, säger Jonas Rickeborn vid Enköpingspolisen.
Vilka det är som stjäl katalysatorerna vet man inte.
– Vi saknar uppslag om vem tjuven är eller vart katalysatorerna tar vägen. Vi har inga vittnen vilket är lite märkligt eftersom det borde märkas när de monteras bort, säger Jonas Rickeborn.
Vid Toyotas serviceverkstad i Enköping fick man i veckan in en bil som blivit av med sin andra katalysator, tre dagar efter den första stölden.
– Tyvärr har vi fått in 4-5 bilar på kort tid. Vissa bilmodeller har två katalysatorer på samma rör och de är mer attraktiva, säger Fredrik Norell, försäljningschef vid Toyota.
Att byta katalysator är inte billigt. På den bil som stå på verkstaden för tillfället går bytet av den dubbla katalysatorn på 27 000 kronor.
– Vi har sett att man nypt av dem med någon typ av grov plåtsax, men man måste in under bilen och lyfta den, konstaterar servicetekniker Alexander Källberg.
Katalysatorns uppgift är att rena avgaserna och de ädelmetaller som finns i den går att utvinna och sälja.
– Jag skulle tro att de säljs utomlands. En seriös skrot tar inte emot dem, man måste kunna bevisa att det inte är stöldgods, säger Fredrik Norell.
Som bilägare är det svårt att skydda sig.
– Larm kvittar, stölderna går så snabbt. Det är parkering i garage som kan hjälpa, säger Fredrik Norell.