Nyanställningar och e-handel i Enköpingsbutiken

Willys i Enköping har nyanställt 15 personer sedan coronapandemin började och nu startar man även e-handel.

”Det är spännande, och roligt för personalen att få nya arbetsuppgifter” säger Lisa Dandemar, ansvarig för e-handeln, och Jaana Berglind, butikschef, vid Willys i Enköping som nu inför e-handel vid butiken.

”Det är spännande, och roligt för personalen att få nya arbetsuppgifter” säger Lisa Dandemar, ansvarig för e-handeln, och Jaana Berglind, butikschef, vid Willys i Enköping som nu inför e-handel vid butiken.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2020-09-15 21:00

På tisdagen packades de första matkassarna för leverans i hämt-skåpen utanför butiken i Enköping.

– Det känns jättespännande, och lite nervöst. De första ordrarna ha redan kommit in, säger Lisa Dandemar, ansvarig för e-handeln i Enköpingsbutiken, på måndagseftermiddagen.

Som många andra livsmedelsbutiker märker även Willys av den ökade försäljningen av mat och efterfrågan på e-handel i spåren av corona.

– Vi har haft en rusch sedan i mars och nyanställt 15 personer på deltid. Det innebär att ordinarie personal kan gå upp i tid, säger butikschef Jaana Berglind.

Före vecka tio, när coronapandemin bröt ut på allvar, låg försäljningen på en betydligt lägre nivå.

– Det smällde till vecka tio, det är en otroligt stor skillnad i försäljningen mot före corona, säger Jaana Berglind.

Idag är man 34 anställda i butiken, på hel- och deltid.

Även om läget nu lugnat sig något är efterfrågan på e-handel fortsatt stor och för personalen i Enköpingsbutiken innebär e-handeln nya arbetsuppgifter.

– Det är roligt med ett nytt segment och att få lära sig något nytt. Det är främst den ordinarie personalen som kommer att rotera på e-handeln. Det är en fördel att man har kunskaper och kan butiken när man jobbar med det, säger Jaana Berglind.

Lisa Dandemar har gjort en praktikvecka i mentorbutiken på Erikslund i Västerås där man haft e-handel i tre år. Flera andra anställda i Enköping har även varit där och praktiserat.

– Många kunder är också vana att handla på nätet nu. Man lägger sin order och betalar som vid all annan näthandel. Sen är det smidigt att parkera framför skåpen utanför butiken. Men låser upp dem med sitt mobilnummer, säger Jaana Berglind.

De senaste månadernas tryck på livsmedelsförsäljningen är en unik situation för många butiker.

– Jag har aldrig varit med om något liknande fast jag jobbat länge i branschen, konstaterar Jaana Berglind.

Enligt en undersökning som Sifo gjorde i maj i år gällande svenskarnas inställning till att handla mat på nätet uppger tio procent att de handlar mer mat på nätet efter att pandemin bröt ut och nästan lika många uppger att de kommer att fortsätta handla mat på nätet oftare i framtiden.

30 procent uppger att de handlar mer på nätet för att undvika att träffa andra människor.

Enligt siffror från Dagligvaruindex har upphämtning av matkassar i butik ökat med 309 procent under juli och hemleveranser med 96 procent.

Karta: Willys
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!