Ett mer levande handelsliv i centrum har funnits som önskemål från många företagare och boende i Enköpings kommun. I slutet av året öppnar Willys en butik på Torggatan. Och när EP gav sig ut på stan fanns det flera som välkomnade nyheten.
Vad sänder Willys satsning för signaler till de som drömmer om eget företag?
– Hela centrum håller på dö ut, har det känts som. Allt som stängt igen. Jag tänker på Åhléns och andra, och så "gropen" alla pratar om. Så visst ger det här hopp för andra som vill driva företag i framtiden. Att det händer något. Och jag tycker det är jätteroligt att det öppnar en butik i stan som det blir nära till på lunchen, säger Maja Ljung, som står bakom disken på Guldfynd.
På Stora Torget är det solsken, smältande glassar och några som samtalar på bänkar. Några kommer ut från butiker med shoppingkassar, men centrum upplevs trots allt ganska lugnt.
– Folk är överlyckliga att de kommer kunna springa och köpa sin lunchsallad eller mjölk till kaffet sen när nya butiken finns. Klart det ger hopp när något nytt ska öppna, även om det är lite skillnad kanske på att öppna en matbutik mot till exempel en klädbutik. Men när räntan går ner sen – då tror jag fler kommer våga satsa på att öppna företag, säger Sara Olsson Karlsson, som driver nattklubben Cinema.
Anna Holm driver Fru Holms Diversehandel, och under veckan tog hon även över som ordförande för Centrumföreningen:
– Jag är jätteglad över att det här händer i centrum! Kapa kanterna och ta fram runda hörn för ett mer levande Enköping. Att ett företag vågar satsa ger hopp och mod för andra företagare.
Handelns betydelse är stor. Enbart i Enköping har cirka 2 300 personer ett jobb att gå till tack vare handeln.
Kommer det ha någon betydelse för Enköping att den här butiken öppnar?
– Handeln är en oerhört viktig motor för att skapa levande och trygga städer som folk vill besöka. Nya etableringar är givetvis positivt och kan skapa en positiv spiral. För att handeln ska kunna blomstra krävs också rätt förutsättningar där kommun, fastighetsägare och handeln arbetar tillsammans på ett målmedvetet sätt. Vinsterna handlar inte enbart om ett mer levande centrum, handeln är dessutom en helt central jobbskapare. , säger Hans Tjernström, kommunikationschef på Svensk Handel.