Länsstyrelsen är inte nöjd med den redovisning Trafikverket gjort över vilken miljöpåverkan ombyggnaden av väg 55 till mötesfri 2+1-väg kan få.
Därför måste nu en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) tas fram över projektet, både för sträckan Enköping–Litslena och för sträckan Örsundsbro– Kvarnbolund.
Framför allt är det längs den sju kilometer långa sträckan mellan Enköping och Litslena som länsstyrelsen vill ha tydligare beskrivning på hur ombyggnaden påverkar kulturmiljö och vattenförekomster och ökar bullret då vägen ska breddas på vissa ställen och det ska byggas över- och undergångar.
Vägplanen anses innebära ett intrång i ett betydelsefullt kulturlandskap med rika fornlämningsmiljöer och kyrkomiljöer i Härkeberga och Litslena som är av riksintresse.
Den ökade trafiken kan enligt länsstyrelsen även förväntas påverka föroreningsgraden i dagvatten och bullernivån vid fastigheter och bör utredas grundligare.
Om kravet på MKB kommer att försena hela projektet är oklart.
– Än har vi tid att hantera det och ta fram en MKB, det är 1,5 år till planprövningen och det finns hopp om att vi hinner med det under den tiden, säger Niklas Fowler, projektledare vid Trafikverket.
Det samrådsmöte som skulle hållas under hösten där planen för den nya vägen presenteras hoppas man snart kan hållas.
– Det ska absolut ske före jul men det blir inget fysiskt möte, all information läggs ut digitalt men kommer även att finnas på olika ställen, exempelvis kommunhuset. Man kan även ha telefonkontakt eller videomöte med oss, säger Niklas Fowler.