Nu krävs högre prio på riksväg 55

Standarden på väg 55 mellan Norrköping och Uppsala måste höjas. Det anser fyra kommuner som i en gemensam skrivelse vill sätta press på myndigheterna.

Allvar. "Jag hoppas man inser allvaret i frågan, det är inte hållbart med så dålig standard på väg 55" säger Jan-Eruk Larsson, kommunstyrelsens ordförande i Flens kommun.

Allvar. "Jag hoppas man inser allvaret i frågan, det är inte hållbart med så dålig standard på väg 55" säger Jan-Eruk Larsson, kommunstyrelsens ordförande i Flens kommun.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2017-11-28 17:20

Tillsammans med Strängnäs, Katrineholm och Flen lyfter Enköpings kommun nu frågan om väg 55 i samband med remissvaren på transportinfrastrukturplanen 2018-2029.

I en skrivelse till Näringsdepartementet, Trafikverket och Regionförbundet uppmärksammar man nödvändigheten av att prioritera Mälardiagonalen (väg 55) och efterlyser en möjlighet till samfinansiering på regional och nationell nivå för att åtgärder ska kunna göras snabbare.

– I alla tider har det sagts att något måste göras åt vägen men nu fick vi påstötning från näringslivet som ville stötta oss i remissrundan. Vägen är en jätteviktig livsnerv både för näringslivet och för pendlingen i regionen, säger Jan-Erik Larsson, kommunstyrelsens ordförande i Flen, vid en pressträff på tisdagen.

Vägsträckan är hårt trafikerad och enligt Trafikverkets prognos kommer den tunga trafiken öka med 40 procent fram till 2040. Det kommunerna vill se är en ombyggnad till mötesseparerad 2+1 väg. Inte nödvändigtvis hela vägen, men på de sträckor där det är möjligt.

– Hela sträckan är obehaglig att köra idag, även för våra chaufförer i lastbil, den är smal och det kränger, den är en katastrof! säger Mats Gillstam från åkeriet Coneco Sverige AB.

En satsning på vägsträckan skulle även avlasta Stockholmsområdet från trafik som ska norrut.

– 55:an binder ihop E20 och E18, trafiken som ska norrut skulle inte behöva åka in över Stockholm om vägstandarden var bättre, säger Gunilla Malm-Lundberg, näringslivsutvecklare vid Strängnäs kommun.

– Och vi såg ju vad som hände när Södertäljebron gick sönder förra sommaren. 55:an fick en enorm trafikbelastning, säger Jan-Erik Larsson.

För transportsektorn är ombyggnaden av Hjulstabron mellan Enköping och Strängnäs är en viktig del. Dels stoppas trafiken upp av broöppningarna, dels kan farleden på Mälaren inte nyttjas fullt ut om inte bron byggs om. Hjulstabron är dock ett nationellt ansvar och ligger inte på regionen.

– Det är en bromskloss för trafiken, hela sträckan mellan Strängnäs och Enköping är förskräcklig. Men det är inte gummihjulen som ska lösa allt, det måste till en kombination av vägtrafik, järnväg och sjöfart, säger Mats Gillstam.

Även om man får gehör för sin önskan om prioritering av väg 55 är det inte åtgärder som kan göras i ett nafs.

– Det är många andra projekt som vi konkurrerar med, men om 15 år borde vägen kunna vara åtgärdad, säger Lars Härnström, vice ordförande i kommunstyrelsen i Katrineholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!