Trafikverket har fastslagigt att det räcker med 2+1-väg mellan Enköping och Uppsala. Det är helt upp åt väggarna.
I artikeln om åtgjärdsvalstudien över riksväg 55 pratade man om att bygga ännu en sån där jobbig 2+1-väg mellan Enköping och Uppsala. Samtidigt stod det att det var 10 000 fordon per dygn där.
Men för 17. Det är lika många som, nästan mer än, på E20 mellan Södertälje och Eskilstuna och där gick det minsann bra att bygga motorväg av en bredare standard än vad brukar byggas idag. På E4 mellan Enånger och Hudiksvall är det 8 000 fordon per dygn, alltså mindre, och där byggde man 4-filig motortrafikled.
På vägen till Uppsala borde motorväg vara det självklara valet. Förutom att det är ett viktigt pendlingsstråk skulle det också få fler att upptäcka att man kan använda 55:an för att slippa tränga sig genom Stockholm. Särskiljt om man skriver på skyltarna att 55:n går till Norrköping i Uppsala och till Uppsala i Norrköping. Mellan Annelund och Grillby kan man utnyttja den breda mittbarriären till att göra en svepande motorvägskorsning och förbi Örsundsbro finns en förbifart med perfekta kurvor för att kunna bredda till motorväg.
Slopa 2+1-vägsplanerna. Dom leder bara till stressigt trafikbeteende.
Om både Enköping och Uppsala växer kommer dom där 10 000 fordonen bli betydligt fler än 10 000 ganska snart.