Någon gång på 60-talet skedde en olycka i hamnen i Enköping när båten Dafne skulle sjösättas. Upphängningen i lyftkranen brast och båten föll i backen. Två personer skadades allvarligt vid olyckan.
Men vilket år hände det? Det undrar Lasse Thor som nu bygger en modell av Dafne som han seglat tillsammans med båtens dåvarande ägare, regementsläkaren Bengt Ivar Frank.
– Jag tror det var 1967 eller -68. Många minns händelsen men inte vilket år det var, säger Lasse som samlar historik kring de båtar han bygger modeller av.
Genom åren har han tillverkat många vackra båtmodeller. Alla har han seglat själv, tillsammans med hustrun Titti eller med bekanta.
– Jag tillverkar dem från grunden, med ritningar som jag hittat vid Sjöhistoriska museet. De är kravell- och klinkbyggda och varje bordläggningsplanka formas med ånga och tvingas ihop, berättar Lasse som lägger ner mellan 200 och 300 timmar på en båt.
Favoriten är en liten Vätternsnipa som ser rätt oansenlig ut jämfört med de större segelbåtarna.
– Den är jag nöjd med, den var svår att göra då varje bord är böjt efter formen på båten, säger Lasse.
Han började segla som tonåring på Vättern. Den första egna båten köpte han i Uppsala, en Stjärnbåt som han seglade till Klubbholmen. På bryggan stod en kvinna och tog emot trossen när han lade till, det var Titti som sedan blev hans fru.
– Mina föräldrar hade sommarstuga vid Klubbholmen. Det blev många ”månskenspromenader” i den båten, minns Titti med ett leende.
Tillsammans har de seglat många båtar och även tävlat i 12- och 24-timmarsseglingar.
Vid Klubbholmen var de med och startade seglarläger 1965 och tillsammans med andra byggde de fem Piggjollar som ungdomarna lärde sig segla med.
Just minnen förknippade med båtarna är en stor del av modellbyggandet.
– Det är en känsla när man bygger, plötsligt sitter man i båten och minns hur det var, säger Lasse.
Som den stora skonaren som var ombyggd till segelyacht med fem segel och som Titti styrde förbi Vaxholm.
– Den vägde 56 ton. När vi gick förbi bryggan i Vaxholm med Titti vid rodret reste sig männen på bryggan, tog av sig kepsen och bugade, minns Lasse.
Historien om Dafne blev inte lika solig. Båten hette från början Gudrun III, därefter Eros och döptes till sist om till Dafne. 1991 sjönk båten i Oslofjorden.
– Man ska inte byta namn på en båt, då går det illa, konstaterar Lasse som ändå hoppas kunna få fram mer information om Dafnes tid i Enköping.