Häromdagen berättade EP om en elevs skolgång på Enöglaskolan. Pojken vägrade gå till skolan i ett helt år. Enligt pappan fick sonen, som har Asperger och ADHD, långt ifrån tillräcklig hjälp och stöd på skolan.
Rektor Maria Söderlind hänvisar till att hon inte uttalar sig i enskilda ärenden. Men hon poängterar att Skolinspektionen har granskat åtgärdsprogram och övriga beslut, och har kommit fram till att skolan följer författningarnas krav på dessa områden.
– Utredningarna ansågs vara både grundliga och väl genomförda, säger Maria Söderlind.
Hon håller inte med pappan i att skolan saknar den djupgående kompetensen i hur man arbetar med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
– Vi har ett team som har mycket stor kunskap i hur det är att jobba med barn som har olika former av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Teamet har till uppgift att sprida det till andra lärare. Där håller jag inte alls med, säger rektorn.
– Det är alltid ett misslyckande när en elev inte kommer till skolan. Men i ärenden där familj och externa aktörer är inblandade har vi nära kontakt med vårdnadshavare och täta möten för att hitta lösningar, där målsättningen alltid är att eleven ska komma till skolan och nå kunskapskraven, säger hon.
Pappan tycker att skolledningen har brustit påtagligt i hanteringen av hans barn.
– De har haft kontakt med biträdande rektor under hela ärendegången. De har haft kontakt med skolledningen hela tiden, kommenterar Maria Söderlind.