Miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) som Trafikverket gjort inför ombyggnaden av väg 55 till mötesfri landsväg godkändes inte av länsstyrelsen.
– Det vore konstigt om det inte kom några synpunkter på miljökonsekvensbeskrivningen, vi ha räknat med flera omgångar av den, säger Nicklas Fowler, projektledare vid Trafikverket.
När det gäller sträckan Enköping-Litslena hyser Nicklas Fowler ingen större oro, synpunkterna var få. Där vill länsstyrelsen bland annat se en ökad tydlighet i kompensationsåtgärder när biotopskyddade objekt påverkas av vägen.
Bland annat kommer träd i två alléer behöva avverkas, stenar inom ett odlingsröse flyttas och Fiskviks kanal i Skolsta ska kulverteras där nya gång- cykelvägen passerar.
Synpunkterna på sträckan Örsundsbro-Kvarnbolund var fler. Bland annat saknar man uppgifter på hur kulturmiljön i Gryta/Örsundsbro påverkas. Fler illustrationer efterfrågas av hur gc-vägar och broar utformas och en redogörelse krävs över hur groddjurens livsmiljö i Läby påverkas.
– Vi har påbörjat analysen och hoppas kunna svara länsstyrelsen före jul för sträckan Enköping-Litslena. För sträckan Örsundsbro-Kvarnbolund ges ett nytt svar under 2022, säger Nicklas Fowler.
Enligt planen ska granskninghandlingarna, som allmänheten kan ta del av, vara klara våren 2022, men synpunkterna på MKB:n kan påverka tiden för publiceringen.
– Men troligen inte byggstarten. Vi siktar på att skriva kontrakt för byggstart hösten 2023 och spaden kan då sättas i backen våren 2024, säger Nicklas Fowler.