Målet: Hemtjänstens kunder ska träffa färre anställda

I Enköping träffar hemtjänstens kunder i snitt 16 hemtjänstanställda under en tvåveckorsperiod.

Socialstyrelsens årliga undersökning över vad kunderna tycker om äldreomsorgen ger gott betyg för Enköping, men svarsfrekvensen var låg i år.

Socialstyrelsens årliga undersökning över vad kunderna tycker om äldreomsorgen ger gott betyg för Enköping, men svarsfrekvensen var låg i år.

Foto: Arkivfoto

Enköping2021-02-05 18:00

Jämfört med andra kommuner sticker inte Enköpings siffra ut, i länet ligger Heby, Älvkarleby och Östhammar högre medan Håbo, Uppsala och Knivsta ligger något lägre.

I vissa kommuner i landet träffar kunderna så mycket som 23 hemtjänstpersonal på två veckor, enligt nya siffror från kommundatabasen Kolada som sammanställts av nyhetsbyrån Sirén.

Enköping visar på en förbättring jämfört med föregående år då antalet anställda låg på 18 under två veckor.

– Det är en siffra vi har under lupp varje år, vi har uppdrag från nämnden att jobba för att få ner den, säger Lotta Tronêt, chef vid vård- och omsorgsförvaltningen.

Att få ned siffran ytterligare är viktigt inte minst ur smittskyddssynpunkt. Risken finns också att siffran ökar om fler medarbetare blir sjuka.

– Det är en komplicerad fråga som hänger ihop med många delar i verksamheten, ekonomi, schemaläggning, frisknärvaro bland personalen och omvårdnadsbehovet hos enskilda brukare, säger Lotta Tronêt.

Enligt socialstyrelsens årliga undersökning om vad de äldre tycker om omsorgen får hemtjänsten i Enköping ändå gott betyg jämfört med snittet i landet och bäst resultat i länet.

94 procent av kunderna inom kommunens hemtjänst uppger att de är nöjda, siffran för den privata hemtjänsten är något lägre. Svarsfrekvensen var dock ovanligt låg i år, drygt 60 procent, troligen på grund av pandemin

– Det är glädjande siffror men vi drar inte för stora växlar på dem i år, svarsfrekvensen har varit betydligt högre tidigare år, säger Lotta Tronêt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!