Lurendrejeriförsök mot Enköping

Sedan en tid tillbaka har en ny typ av bedrägeriförsök genomförts, nu varnar bankerna allmänheten.

Bedrägeriförsök. Peter Asplund är bekymrad över den senaste tidens lurendrejeriförsök.

Bedrägeriförsök. Peter Asplund är bekymrad över den senaste tidens lurendrejeriförsök.

Foto: Anders Nilsson

Enköping2018-02-20 13:00

– Folk blir uppringda av personer som utger sig att vara från banken och ber kunden att logga in med sin inloggningskod, eller sitt mobila bank-ID. Vi försöker med all kraft vi har, informera våra kunder att vi på banken aldrig ringer upp och ber om sådana uppgifter. Om problem uppstår vill vi att kunden kommer in till banken, säger Peter Asplund, kontorschef på Sparbanken i Enköping.

Den nya typen av svindleri har tidigare förkommit i andra delar av landet men har nu även kommit till Enköping. Förövaren ringer upp sitt offer och har "upptäckt" ett fel på deras internetbank/mobilbank. De behöver kontrollera detta och ber offret att agera i form av aktivering av mobilt bank-ID eller utlämnande av kod. Lämnar man inte ut dessa uppgifter är det svårt för gärningsmannen att lura någon på på pengar.

På kort tid har knappt ett tiotal försök genomförts hos kunder till Sparbanken i Enköping bekräftats, och det är främst äldre människor som har drabbats. Enligt Asplund har det inte försvunnit några pengar hos bankens klienter.

Kan du ge något tips till de som riskerar att utsättas?

– Man ska aldrig lämna ut sina inloggningskoder eller logga in på uppmaning av någon. Det är så mobilt att förövaren kan sitta på en annan plats och se att personen håller på att logga in. Om man råkar ut för det ska man direkt göra en polisanmälan och självklart kontakta oss, vi sätter in så mycket kraft och resurser vi har, säger Peter Asplund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!